„Nie jest prawdą – jak mówi starosta – jakoby ZDW „ustalał recepturę asfaltu”

W związku z ukazaniem się na portalu raciborz.com.pl artykułu Ciągle trwa remont drogi 919 łączącej powiat raciborski z A4 ZDW zaprzecza podawanym przez starostę informacjom, jakoby ZDW ustalał recepturę asfaltu.

- reklama -

Ryszard Pacer, rzecznik prasowy ZDW powołuje się na wypowiedź starosty Adama Hajduka podczas sesji rady powiatu w dyskusji na temat remontu DW 919, który stwierdził, że "…wykonawca już jest po terminie i teraz najważniejsze jest żeby tę drogę skończył. Przyznał, że zgodnie z prawem wykonawca poniesie tego konsekwencje, jednak trzeba się uzbroić w cierpliwość, aż zakończy prace. – Modlę się żeby już ten asfalt położyli – dodał starosta. Jako przyczyny opóźnienia podał, iż firma musiała czekać, aż Zarząd Dróg Wojewódzkich ustali recepturę asfaltu…” (http://www.raciborz.com.pl/art10650.htm)

 

W związku z tą i innymi wypowiedziami starosty A. Hajduka ZDW w Katowicach informuje, że "…remont drogi wojewódzkiej nr 919 realizowany jest przez Starostwo Powiatowe w Raciborzu, które na mocy porozumienia między władzami samorządu wojewódzkiego jest inwestorem tego przedsięwzięcia. Remont jest finansowany w całości z budżetu samorządu wojewódzkiego.

 

Nie jest prawdą jakoby ZDW w Katowicach „ustalał recepturę asfaltu.” Asfalt jest produktem rafinerii i jest sprzedawany jako gotowy produkt. Recepturę asfaltobetonu (czyli mieszanki kruszywa spojonego asfaltem) ustala wykonawca na podstawie specyfikacji technicznych opisujących przedmiot zamówienia. Starostwo Powiatowe przygotowując dokumentację przetargową skorzystało z doświadczeń ZDW  w Katowicach i wpisało do specyfikacji przetargowej wytyczne techniczne asfaltobetonu na warstwę wiążącą i ścieralną, które ZDW w Katowicach udostępniło Starostwu. Innymi słowy te wytyczne znane były Starostwu Powiatowemu jeszcze przed ogłoszeniem przetargu. Także wykonawca startujący w przetargu znał wymagania już na etapie postępowania przetargowego, zatem długo przed rozpoczęciem prac.

 

Nieprawdą jest jakoby receptura asfaltobetonu z asfaltem tzw. wielorodzajowym (nie asfaltu, bo w tej recepturze samego asfaltu jest tylko kilka procent) była eksperymentalna. Receptura taka niczym nie różni się od receptury z klasycznym asfaltem. W remontach wykonywanych na drogach wojewódzkich w województwie śląskim, asfalt wielorodzajowy jest używany od 2 lat. Jest to nowoczesna technologia, ale nie eksperymentalna. W tej chwili w województwie śląskim, na drogach zarządzanych przez ZDW w Katowicach, nawierzchnię taką ma ok. 200 km dróg. Wykonanie takiej nawierzchni w niczym nie odbiega od wykonania nawierzchni ze spoiwem z klasycznego asfaltu. Nie zanotowano także żadnych problemów z nawierzchnią wykonaną z tych asfaltów.

 

Warto dodać, że asfaltobeton wielorodzajowy, jaki ma być stosowany przy tym remoncie wykazuje wiele zalet w porównaniu z tradycyjnym. Przede wszystkim charakteryzuje się większą odpornością na niskie temperatury (tzw. temperatura łamliwości asfaltu wielorodzajowego to -16 °C, a klasycznego asfaltu to -5 °C). Ma to wielkie znaczenie w naszym klimacie, gdyż klasyczny asfaltobeton często pęka przy niskich temperaturach w czasie zimy. Ponadto, mając zalety o wiele droższych mieszanek z dodatkiem polimerów (tzw. SMA z asfaltem z dodatkiem polimeru SBS) jest od nich tańszy i nie wymaga zachowania wyśrubowanych reżimów dotyczących wysokiej temperatury powietrza i podłoża przy jego układaniu. Jest to istotne, kiedy remont przeprowadzany jest jesienią.

 

Zalety asfaltobetonu wielorodzajowego zostały potwierdzone naukowo w analizie przeprowadzonej przez prof. dra hab. inż. Józefa Judyckiego z Zakładu Budowy Dróg Politechniki Gdańskiej już w 2004 roku. (…) Dla zapewnienia trwałości drogi nie wystarczy położyć „czarne” na ziemi i namalować na środku „białą kreskę”. Do tego potrzebna jest duża wiedza i doświadczenie, jakim dysponuje Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach".

 

/w/

- reklama -

5 KOMENTARZE

  1. Do osób jeżdżących przez nasze rondo:
    Czy zauważyliście te piękne różnej wielkości nierównomiernie porozpieprzane po całym waszym samochodzie plamy ze smoły/asfaltu? Bo ja dzisiaj je już wyczyściłem. Zajęło mi to kilka godzin. Ciekawe czy istnieje jakiś sposób na jakąkolwiek rekompensatę za szkody wyrządzone remontem?

    Nawiązując do artykułu, ciekaw jestem jak długo nawierzchnia będzie tak równa jak teraz? Bo z tego co widzę droga na całej długości posmarowana została jedynie cieniutką warstewką asfaltu.

  2. może tak trudno uwierzyć w to, że będziemy posiadaczami drogi bez kolein, że należy nazwać to technologią eksperymentalną? W krajach za naszą zachodnią i południową granicą potrafią zrobić asfalt bez kolein, a my?? My również – tylko klimat mamy gorszy niż ci wokół nas 😉

  3. połóż „czarną” i rysuj „kreskę” 😀 a to ich pochwalili, hieh
    a bo to starosta mówi „prawdę” po raz pierwszy?
    jak to z tym zamkiem, już jest ten remont ? 😀 czy też w miedzy czasie definicja „prawdy” znów się zmieniła ?

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj