Cała prawda o zimówkach

Nie należy czekać z wymianą opon na zimowe. Czekając do ostatniej chwili należy liczyć się z koniecznością stania w długich w kolejkach.

W Europie zmienna jest nie tylko pogoda. Każdy region i każdy kraj mają też różne przepisy dotyczące stosowania opon zimowych. Istnieje również wiele mitów związanych z ich stosowaniem. Jednak kluby i stowarzyszenia motoryzacyjne na Starym Kontynencie zgadzają się w jednym: „zimówki” znacznie zwiększają bezpieczeństwo. Generalnie, nie ma większej różnicy między ceną opon zimowych i letnich. Opony zimowe to idealne rozwiązanie na zimę. Korzyści płynące z ich stosowania są jasne: przede wszystkim zwiększone bezpieczeństwo na drodze. Inną korzyścią stosowania „zimówek” jest to, że w niskich temperaturach opony letnie szybciej się zużywają, podczas gdy bardziej elastyczne opony zimowe szybciej zużywają się podczas letnich upałów. Zmiana opon o odpowiedniej porze roku znacznie wydłuża więc ich przebieg i żywotność. Producenci zalecają zmianę opon na zimowe, kiedy temperatura spada poniżej +7 stopni Celsjusza.

- reklama -

 

 

 

 

 

W ostatnich latach trwałość opon zimowych znacznie wzrosła dzięki zastosowaniu nowych technologii i materiałów. Regularna kontrola ciśnienia powietrza w oponach pozwala zmniejszyć wydatki na ogumienie, ponieważ opony zużywają się w bardziej jednolity sposób, a ponadto samochód zużywa mniej paliwa. Zimą na śliskich drogach opony letnie szybciej tracą przyczepność ze względu na odmienną technologię ich wytworzenia oraz kompozycję kauczuku użytego do ich produkcji. W efekcie jazda zimą na letnich oponach skutkuje wydłużeniem drogi hamowania. Nowoczesne opony zimowe ze specjalną technologią lamelek zapewniają lepszą przyczepność nie tylko na śniegu czy lodzie, ale także na zamarzniętych nawierzchniach pokrytych błotem. Ogumienie zimowe, bardziej elastyczne, zachowuje się lepiej w niskich temperaturach i na zamarzniętych nawierzchniach niż ogumienie letnie. Na przykład: samochód wyposażony w opony zimowe, jadący po śniegu z początkową prędkością 80 km/h zatrzymuje się po około 70 metrach. Przy tej samej prędkości początkowej ten sam samochód na oponach letnich potrzebuje na zatrzymanie się ponad 110 metrów czyli 40 metrów więcej niż samochód z oponami zimowymi.

 

 

 

 

 

Niektórzy kierowcy twierdzą, że nie ma znaczenia głębokość bieżnika. Im większa głębokość bieżnika opony zimowej, tym lepiej zachowuje się ona podczas jazdy na zimowej drodze. Niezależnie od obowiązujących przepisów specjaliści zalecają, aby opony zimowe miały bieżnik o głębokości co najmniej 4 mm. Opony zimowe pozwalają na wygodną jazdę na każdej nawierzchni. Wielu użytkowników nie odczuwa żadnej różnicy w komforcie jazdy po zmianie opon na zimowe. Nawet na suchych autostradach przy dużych prędkościach nowoczesne „zimówki” pozwalają cieszyć się komfortową jazdą, przy niskim poziomie hałasu. Zakładanie opon zimowych powinno odbywać się według specjalnych zasad. Jeśli konieczna jest wymiana ogumienia zimowego, zaleca się wymianę wszystkich czterech opon, co zagwarantuje takie samo zachowanie i reakcję wszystkich założonych opon. Zaleca się również, aby wszystkie cztery zamontowane opony były tego samego typu i miały tę samą konstrukcję. Używanie różnych typów opon zimowych może spowodować nieoczekiwane zachowanie pojazdu.

Artykuł opracowany we współpracy z firmą MADAG s.c.Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów
Opony-Serwis-Hamulce-Klimatyzacja-Zbieżność-Amortyzatory-Oleje 47-400 Racibórz, ul. Rybnicka 6
1,

tel. 032/ 415 25 98 e-mail: [email protected] www.madag.pl

/w/

- reklama -

7 KOMENTARZE

  1. To określenie dotyczy klejów kolego! ,, jak klej do wszystkiego to jest do niczego,, Jeżdzę na takich oponach i wiem o czym piszę! Firmy oponiarskie zbijają potężne pieniądzę z tego tytułu! W Szwajcarii, jak są cięzkie warunki śniegowe trzeba założuć i tak ….łańcuchy!

  2. jestem bardzo ciekawa czy bedzie sie Panu chcialo te lancuchy zakladac gdy warunki zmienią sie w czasie jazdy- znając zycie to wiekszosc kierowcow w takiej sytuacji uznałoby że „jakoś dojade” bo z cieplutkiego autka na mroz nikomu sie nie chce. Zimowki nalezy zakładac i to KONIECZNIE, myśle ze niejedną karoserie juz uratowały.
    Jednak chciałam spytać czy może ktoś z doświadczonych kierowców mogłby poradzic mi jakie opony i jakiej firmy załaożyć najlepiej na zime bo niestety zdarzyło mi sie kupić opony które nie dość ze były głosne na drodze, to słabo sprawdzały sie na śniegu chociaż były ogromnie zachwalane przez pana ktory mi je sprzedawał i nie były to tanie opony a z przykrością powiem ze było to własnie w warsztacie przy Auchan.
    życzę szerokiej i suchej drogi dla wszystkich Kierowców 🙂

  3. Mówimy o ostrej zimie kiedy śniegu na drogach leży minimum 20cm, ot takiej jak ostatnio. Gdybym miał łańcuchy chętnie bym je założył, bo brak pewności co do tego, czy przy 50km/h nie walnę w tira, który jedzie z naprzeciwka, kiedy zostaję zmuszony do zjechania z koryta opon innych aut na świeży śnieg i muszę bawić się kierownicą żeby nie wlecieć na niego, jednak daje o sobie znać. Co do opon – najtańsze dębica, fulda chyba też produkowana u nas, drogie i dobre – bridgestone, michelin, goodyear. Ja miałem inne z przodu, inne z tyłu i czasami po śniegu przy 60 czułem jak wpadam do rowu, szybka kontra i jadę dalej prosto, także nie ma lekko zimą.

  4. czy zakladanie rożnych opon na przód i tył to standard czy to Pana pomysł wynikający z doświadczenia? w warsztacie przy wymianie nie powiedzieli ze tak się robi. Pan ktory zajmował sie wymiana poradzil kupienie michelin, wydalam 2tyś a i tak sie slizgały i absolutnie nie mowie o grubym sniegu- nawet na lekko zapruszonej drodze auto jechało gdzie chcialo, jest co prawda tylni napęd ale nie czulam sie pewnie na drodze. Nie wspomnę juz o KOmforcie jazdy ze byly twardze i głośne . nie wiem czy to standard czy tylko pan w warsztacie naciagnał mnie na drogie i beznadziejne opony.Nie wiem czy to standard w tym zakładzie- ten na drodze do Auchan
    Moze zechce mi Pan poradzic jakiego warsztatu najlepiej sie udac gdzie dobrze doradzą „kobiecie za kierownica’;-)) i jakiego rodzaju opony kupic bo choc znam te firmy ktore Pan wymienił to wiem ze są takze jeszcze jakieś rodzaje i o tą poradę chcię poprosic doswiadczonych Panów (także Panie ;-)) Kierowców
    pozdrawiam serdecznie

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj