Podsumowanie międzynarodowego Projektu „Inspire School Education by Non-formal Learning”, realizowanego przez raciborską PWSZ
W ostatnim tygodniu października realizatorzy Projektu wzięli udział w spotkaniach podsumowujących dwuletnią pracę nad zagadnieniem zainspirowania nauczycieli szkół metodami pracy wykorzystywanymi w edukacji nieformalnej oraz tematyką edukacji energetycznej i zrównoważonego rozwoju. Odbyły się one w Niemczech – w NaturGut Ophoven w Leverkusen oraz w Hamburgu. Naszą uczelnię reprezentował zespół w składzie: rektor prof. nadzw. dr hab. Michał Szepelawy, prorektor ds. organizacji i rozwoju prof. dr hab. Jerzy Pośpiech, pracownicy Instytutu Studiów Edukacyjnych dr Ilona Gembalczyk, dr Beata Fedyn, dr Gabriela Kryk oraz przedstawiciel Działu Promocji, Współpracy z Zagranicą i Wydawnictw – Katarzyna Kasowska.
Ostatnie spotkanie robocze odbyło się 27 X 2009 r. w NaturGut Ophoven w Leverkusen. Wszystkich zebranych przywitał w imieniu władz miasta Marc Adomat przedstawiciel Urzędu Miasta w Leverkusen odpowiedzialny za spawy oświaty. Wszyscy uczestnicy otrzymali też niecodzienne prezenty nawiązujące do tematu projektu – energii odnawialnej i zmian klimatu. Mowa tu o podręcznej latarce napędzanej na dynamo, czyli siłą mięśni rąk, woskowej świeczce w postaci plastra miodu oraz o „magicznym kubku”, przedstawiającym kontynenty oraz ich deformację – skutki globalnego ocieplenia, które pojawiają się po napełnieniu gorącym płynem. Po części wstępnej partnerzy Projektu udali się na wycieczkę po NaturGut Ophoven, w celu zapoznania się z metodami edukacji stosowanymi w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Naszym przewodnikiem po wspomnianym „Parku natury” był jego dyrektor dr Hans-Martin Kochanek. Mieliśmy możliwość „wsłuchania się” w odgłosy przyrody, którą większość ludzi, ze względu na konsumpcyjny tryb życia, tak rzadko ma okazję obserwować. To miejsce zrobiło na nas duże wrażenie. Można go określić jako centrum aktywności ekologicznych, zarówno dla przedszkolaków, jak i ludzi dorosłych. Dla dzieci – NaturGut Ophoven – to uczenie się poprzez obserwacje i doświadczanie, zgodnie z dewizą „forschen – erleben – lernen”, czyli „badać – przeżywać – uczyć się”. Budowanie szałasów, podpatrywanie budek lęgowych ptaków od środka (specjalna budowa – szklana ściana), badanie wody – to przecież to, co lubią one robić najbardziej, a jednocześnie nieświadomie, lecz skutecznie poszerzają swoją wiedzę, umiejętności i kształtują postawy proekologiczne.
Po przyjemnej wycieczce nadszedł czas wytężonej pracy nad ostatnimi etapami Projektu. Podczas obrad plenarnych Veronika Schulte z Uniwersytetu w Hamburgu dokonała podsumowania projektu w zakresie zarządzania i uzyskanych rezultatów oraz ukazała jego istotę na poziomie Unii Europejskiej. Natomiast eurodeputowany – Herbert Reul omówił znaczenie szkoleń nauczycieli na temat energii odnawialnej z perspektywy Unii Europejskiej. Miłym akcentem dla naszej delegacji było nawiązanie przez niego do osoby przewodniczącego Parlamentu Europejskiego – prof. Jerzego Buzka. Zaskoczeniem dla niego była informacja o współpracy Profesora z naszą Uczelnią. Na pamiątkę tego spotkania eurodeputowany otrzymał materiały promocyjne PWSZ. W dalszej kolejności partnerzy projektu prezentowali jego przebieg i znaczenie dla poszczególnych krajów (Łotwa, Niemcy, Polska), dokonali jego krótkiego podsumowania a także wyrazili chęć realizacji nowych projektów edukacyjnych.
W NaturGut Ophoven oprócz działań w terenie dzieci mogą uczestniczyć w zorganizowanych zajęciach w tzw. „Energetycznym Mieście”. Zwiedzaniem tego obiektu rozpoczęto drugą część spotkania. Znajdują się tam przeróżne sprzęty i ciekawie urządzone pomieszczenia, które są źródłem fantastycznej zabawy, w której również my braliśmy udział. Ciekawe pomoce wskazują na możliwości wykorzystania energii odnawialnej oraz uświadamiają potrzebę ochrony klimatu. Uczestnicy zajęć realizują w zabawie ideę hasła „Klimaschutz – Jeder, jeden Tag!”, czyli „Ochrona klimatu – każdy, każdego dnia!”.
Kolejnym etapem spotkania podsumowującego dwuletnią międzynarodową współpracę był nasz udział i prezentacja wyników Projektu, „Inspire School Education by Non-formal Learning” na międzynarodowych targach edukacyjnych „3rd European Fair on Education for Sustainable Development” organizowanych przez Uniwersytet w Hamburgu. Relację z tej części naszej wizyty w Niemczech przedstawimy w styczniowym numerze „Eunomii”.
dr Gabriela Kryk, dr Beata Fedyn, dr Ilona Gembalczyk
Instytut Studiów Edukacyjnych
Zaczerpnięto z Eunomii nr 31 (grudzień 2009)
Czytaj także:
– inne artykuły zaczerpnięte z Eunomii
– inne artykuły związane z PWSZ