W Chinach maturę zdaje się z 6 przedmiotów. Pięć można wybrać dowolnie, ale szósty to obowiązkowa matematyka. To dotyczy ponad miliarda obywateli planety Ziemia. Więc może coś w tym jest?28 stycznia br. w Gimnazjum nr 1 w Raciborzu odbyło się spotkanie z nauczycielami matematyki szkół ponadgimnazjalnych. Omówiono stanowisko Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, dotyczącej wyników „wielkiej próby” – jak nazwano ogólnopolski próbny egzamin z matematyki. Zainteresowani zostali zapoznani z analizą ilościową i jakościową. Mogli zapoznać się z wnioskami Centralnej Komisji Egzaminacyjnej dotyczących efektów egzaminu próbnego. Nauczyciele dokonali analizy tych wyników w różnych aspektach. Analizowali wyniki surowe, jak również poznali przyczyny trudności uczniowskich. Omówili listę najczęściej występujących błędów pojawiających się w pracach maturzystów. Rozmawiali na temat błędów, które pojawiały się na pracach przesłanych do Centralnego Zespołu Egzaminatorów Maturalnych. Dyskutowali nad najłatwiejszymi i najtrudniejszymi zadaniami zamkniętymi, krótkiej odpowiedzi, rozszerzonej odpowiedzi i zadaniami otwartymi. Jak wiemy, rozwiązując zadania egzaminacyjne, zdający często dobierali odpowiedź do warunków zadania lub eliminowali dystraktory. Oczywiście czasem otwierali zadanie lub mieszali różne strategie, dlatego też nauczyciele przypomnieli strategie rozwiązywania zadań zamkniętych. Omówili celowość i zasadność stosowania tych strategii. Poznali przykładowe zadania maturalne poziomu rozszerzonego. Zapoznali się ze stanowiskiem CKE „Jak dobrze przygotować się do matury z matematyki”. Otwartymi zostały pytania: „Jak rozmawiać z uczniami o obowiązkowej maturze z matematyki” i wskazówkami „Co zrobić, by uczniowie zdążyli z poprawieniem swojej znajomości matematyki do maja”. Mam nadzieję, że wszystkim się to uda.
Marzena Bugiel
Doradca metodyczny matematyki