Typowe dla okresu zimowego awarie , usterki i uszkodzenia samochodu: uszkodzone opony, wygięte felgi, uszkodzone zawieszenie, pęknięty zderzak, pęknięta szyba – to tylko niektóre z nich.
OPONY
Wjechanie w dziurę z większą prędkością często kończy się uszkodzeniem opony. Zarówno pojawienie się bąbla, jak i przecięcie, automatycznie kwalifikują ogumienie do wymiany. Uszkodzenia struktury opony nie zawsze są widoczne gołym okiem. Dlatego po wpadnięciu w dużą wyrwę warto odwiedzić serwis ogumienia, aby fachowiec obejrzał oponę i ocenił, czy nie nadaje się do naprawy lub czy konieczna będzie wymiana.
FELGI
Uderzenie w krawędź dziury może doprowadzić też do uszkodzenia felgi. Jeżeli felga uległa pęknięciu lub odkruszeniu, nie powinno się jej naprawiać, bo trudno będzie zachować pierwotną sztywność obręczy, co wpływa na bezpieczeństwo . Dopuszczalne jest prostowanie wgniecionego rantu felgi.
ZAWIESZENIE
Przejechanie z dużą prędkością przez wyrwę w drodze może doprowadzić do uszkodzenia elementów zawieszenia. Najczęściej pogięciu ulegają wahacz i amortyzator. Są to elementy, które należy wymienić na nowe.
ZDERZAKI
Zderzak można uszkodzić nawet o zmrożoną zaspę . Jeśli pęknięcie nie jest duże, warto skorzystać z usługi spawania tworzyw. Przy dobrym doborze spoiwa naprawiany element nie traci na wytrzymałości.
Zerwanie przewodów sondy: najechanie na bryłę lodu może doprowadzić do zerwania przewodów sondy lambda. Są one wykonane ze stalowej linki, której nie da się lutować. Należy wymienić sondę.
ODPRYSK NA SZYBIE
Uderzenie kamyka w przednią szybę może spowodować powstanie tzw. pajączka. W takiej sytuacji powinniśmy jak najszybciej udać się do serwisu szyb samochodowych. Zaklejenie uszkodzenia pozwoli zabezpieczyć szkło przed dalszym pękaniem. Jeżeli pęknięcie dochodzi do krawędzi szyby lub średnica "pajączka" przekracza 3 cm, to szyba kwalifikuje się do wymiany, ponieważ jazda z uszkodzoną szybą może skończyć się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego przez policję.
W okresie zimowym szczególnie narażona na uszkodzenia mechaniczne jest dolna osłona silnika. Ten wykonany z tworzywa sztucznego element podczas kontaktu z zaspą lub bryłą śniegu często wypina się z mocowań. Jeżeli widzimy, że osłona pod silnikiem auta wisi, powinniśmy udać się do warsztatu. Często osłonę daje się z powrotem zamocować. Jeżeli jednak ulegnie zniszczeniu musimy w jej miejsce zamontować nową. Wymiana tego elementu nie jest skomplikowana i przeprowadzimy ją w każdym warsztacie samochodowym.
PROBLEM Z PALIWEM
Podczas silnych mrozów może dojść do wytrącenia parafiny z oleju napędowego i unieruchomienia silnika. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego, jak odholowanie samochodu do ciepłego garażu, gdzie pod wpływem temperatury parafina rozpuści się w paliwie. Wtedy należy wlać do oleju napędowego środek zapobiegający wytrącaniu się parafiny.
PRZYTARCIE LAKIERU KAROSERII
Zimą łatwo o drobne zarysowania lakieru. Często pod śniegiem ukryte są donice czy słupki, o które zahaczamy podczas manewrowania. Zarysowany element można próbować zamalować lakierem i pędzelkiem, jednak takie samodzielne naprawy zwykle nie dają pożądanego efektu. Aby po naprawie nie pozostał ślad, powinniśmy zlecić ją serwisowi lakierniczemu.
BRUDNE ZAMKI
Najczęściej problemy z przekręceniem kluczyka w zamku drzwi czy bagażnika spowodowane są zabrudzeniem wewnętrznych elementów bębenka. Można temu zaradzić używając środków w spreju, ale to rozwiązanie doraźne. Lepiej jest zlecić naprawę serwisowi, który rozbierze i zregeneruje zamek.
/w/
Przeczytaj najnowsze wydanie Gazety-Informatora