Roman Wałach na dzisiejszej sesji interpelował w sprawie funkcjonowania miejskiej komunikacji. Pytał prezydenta jak rozkład jazdy jest dostosowywany do potrzeb mieszkańców.
– Czy jeśli o danej porze, na którymś z przystanków wysiadają tylko trzy osoby, to jest to powód, by zmieniać trasę przejazdu autobusu? Musimy tego typu kwestie dokładnie rozważyć, bo trzeba pamiętać, że z komunikacji miejskiej korzystają dziś w dużej mierze starsze osoby – interpelował radny Wałach.
Do rajcy zwracali się również mieszkańcy, którym nie dają spokoju pory odjazdu niektórych linii. – Zdarza się, że uczniowie lekcje kończą np. o 15.20, a autobus odjeżdża im o 15.21. Ktoś mógłby zasugerować, żeby szkoła dopasowała rozkład zajęć tak, by uczniowie mogli zdążyć na autobus, ale być może można tę kwestię jakoś ustalić z placówkami? – sugerował radny Wałach.
Radny apelował również o opracowanie interaktywnego rozkładu jazdy połączonego z planem miasta i trasami linii autobusowych dostępnego w internecie. – Dziś klient PK posiada do dyspozycji jedynie rozkład jazdy dla danej linii w pliku PDF bez mapki obrazującej plan jazdy z lokalizacją przystanków. Stan taki nie zachęca do podróżowania komunikacją miejską i nie jest na miarę dzisiejszych czasów – uważa rajca.
Kolejnym pomysłem na usprawnienie i uatrakcyjnienie podróży miejskiej komunikacji miałyby być, według Romana Wałacha, darmowe bilety weekendowe dla dzieci lub rodzin posiadających kartę „Rodzina +”. A w czasie weekendu i dni wolne, osoby, które posiadają bilety okresowe, mogłyby mieć możliwość zabrania do autobusu drugiej osoby za darmo – proponował radny.
Prezydent Mirosław Lenk obiecał, że przyjrzy się wszystkim propozycjom. – Łącznie z darmowymi przejazdami w weekendy, wtedy autobusy rzeczywiście jeżdżą przeważnie puste – przyznał prezydent.
/s/
Czytaj pełny tekst interpelacji radnego Romana Wałacha:
"Rada Miasta zeszłej kadencji zdecydowała o sposobie dalszego funkcjonowania komunikacji miejskiej w ramach Przedsiębiorstwa Komunalnego w Raciborzu. Przypomnijmy, że podczas podejmowania decyzji w tej sprawie analizowane były trzy warianty funkcjonowania transportu publicznego, a po wyborze obecnie funkcjonującego wariantu była mowa o konieczności zmian w funkcjonowaniu Przedsiębiorstwa Komunalnego. Niestety nie określono żadnego harmonogramu wprowadzania tych zmian. Minął kolejny rok, a do dziś wprowadzono jedynie bilety czasowe, a w kolejnych budżetach miasta wprowadza się sumy pozwalające na wymianę taboru.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców Raciborza chcemy przedstawić uwagi w postaci konkretnych wniosków, które naszym zdaniem będą pomocne przy podejmowaniu kolejnych decyzji i doprowadzą do zmian mających na celu sprawnie działającą komunikację w mieście.
Na podstawie §39 Statutu Miasta Racibórz prosimy o przyjęcie wniosków lub propozycji jak opisano poniżej.
1. Wprowadzenie bieżącego monitoringu obciążenia na danej linii w celu weryfikacji obecnie
funkcjonującego systemu.
2. Maksymalne dostosowanie rozkładu jazdy autobusów do potrzeb społecznych tzn. uwzględniający np. następujące aspekty:
a) zakończenie zajęć w godzinach popołudniowych w szkołach w centrum miasta –
dziś zdarza się, że lekcje kończą się 15:20 a autobus (tu linii nr 2) odjeżdża 15:21,
gdzie kolejny autobus ma odjazd 17:01
b) stworzenie przystanków węzłowych i maksymalne zgranie rozkładu jazdy na
przystankach węzłowych poza godzinami szczytu, aby skrócić czas podróżowania
do ważnych instytucji w mieście
3. Dostosowanie trasy przejazdu do aktualnych potrzeb społecznych (z uwzględnieniem instytucji publicznych, ośrodków zdrowia, dojazdów z dzielnic ościennych do centrum miasta, nowych wymuszeń w ruchu drogowym w związku z zmianami organizacji ruchu np. wyjazd z ul. Ks. J. Londzina).
4. Wprowadzenie biletów okresowych szkolnych ważnych wyłącznie w dni nauki szkolnej np. dziś bilet 10 dniowy, którego koszt zwraca gmina obejmuje sobotę i niedzielę.
5. Opracowanie interaktywnego rozkładu jazdy połączonego z planem miasta i trasami linii autobusowych dostępnego w internecie. Dziś Klient PK posiada do dyspozycji jedynie rozkład jazdy dla danej linii w pliku PDF bez mapki obrazującej plan jazdy z lokalizacją przystanków. Stan taki nie zachęca do podróżowania komunikacją miejską i nie jest na miarę dzisiejszych czasów.
6. Budowa zaufania do Klientów
a) dbanie o komfort podróżnych (np. liczba autobusów dostosowana do liczby
podróżujących)
b) punktualność – zdarza się, że autobus przyjeżdża również przed czasem
c) dbałość o stan tablic z rozkładem jazdy
d) umieszczenie na tablicy z rozkładem jazdy numeru telefonu do dyspozytora lub
do osoby posiadającej wiedzę o ewentualnych awariach, zmianach rozkładu,
opóźnieniach itp
e) sprzątanie (wywóz) śniegu w rejonie przystanków w czasie zimy – zdarza się, że
po kolejnych odśnieżaniach ulicy dostęp do przystanku jest utrudniony a stan taki
utrzymuje się do roztopów
f) opracowanie tymczasowych rozkładów jazdy w przypadku zmiany czasów
przejazdu na skutek objazdów i okresowych utrudnień w ruchu
g) dostępna w internecie lub na przystankach mapa z naniesionymi trasami
przejazdów autobusów danej linii
7. Polityka prorodzinna i ulgi wykorzystujące małe obciążenie linii w czasie świąt i weekendów
a) darmowe bilety weekendowe dla dzieci lub rodzin posiadających kartę „Rodzina +”
b) w czasie weekendu i dni wolnych możliwość zabrania do autobusu drugiej
osoby za darmo jeśli jedna osoba dysponuje biletem okresowym (ewentualnie
miesięcznym)
8. Marketing – akcja reklamowa propagująca transport publiczny, tanie bilety weekendowe
Prosimy o przedstawienie odpowiedzi w postaci punktów korespondujących z powyższym tekstem.
W odpowiedzi proszę podać termin podjęcia prac nad danym wnioskiem lub co najmniej gradację
zagadnień, które z nich zostały zakwalifikowane jako ważne do szybkiego wdrożenia."
[b]Problem kursowania autobusów miejskich jest od dawna ! …jeżdżą „stadami” ,a przez nastepną godzinę żaden nie jedzie! Mieszkam od 30 lat na Żorskiej,ale tak fatalnie jak teraz-nie było ! Na Gamowską do szpitala w soboty,niedziele,swięta – wogóle problem dostać się autobusem! [/b]
Kursowanie autobusów kończy się zbyt szybko- to fatalne,że po 22-giej zdany człowiek jest na własne nogi,a nie kazdego stać na taxi . Gdy przyjeżdż się póżnym pociągiem – autobus nie kursuje!
Kiedyś do 23 można było bezpiecznie dotrzeć do domu-niezależnie w jakiej części miasta się mieszka.
aż chce się wspomnieć czasy sprzed 15-20 laty ….
..ale to tylko w naszym Raciborzu jest tak podła komunikacja miejska! w innych miastach na weekendy specjalnie uruchamia się komunikację nocną,by ludzie mogli wyjść z domu,zabawić się …i bezpiecznie wrócić ,bez używania swoich pojazdów- wówczas nie ma problemu jazdy po piwku. Tak jest już w miastach naszego województwa.
tam dbają o relaks swoich mieszkańców…..
..u nastrasy i godziny kursowania autobusów ustalają ci,co nie jeżdż nimi.Jednocześnie olewają zgłaszane uwagi w tym temacie.
Może więc warto zrobić porządek i pozwolić ludziom swobodnie przemieszczać się po naszym mieście ! ostatecznie nie tak dawno chwalili się nasi włodarze zakupionymi małymi autobusami …