
– Od lat nawołujemy do racjonalności w doborze środków transportu, a żwir nadal jeździ po drogach, za których remonty płaci całość społeczeństwa, choć niszczy je transport ciężarowy – argumentuje TEK
Towarzystwo Entuzjastów Kolei skierowało do Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka petycję o uruchomienie zamkniętej linii kolejowej nr 176 Racibórz Markowice – Olza. Apel ma na celu ograniczenie uciążliwego ruchu ciężarówek transportujących żwir, które utrudniają życie mieszkańców ul. Granicznej i Asnyka w Lubomi. Linia ta ma zostać zlikwidowana w związku z budową kolejnego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz – Pszczyna.
Pod petycją podpisało się 172 mieszkańców ulic bezpośrednio dotkniętych problemem, a także kilka osób z sąsiedztwa. Jak wskazuje TEK, podczas obserwacji w dniu roboczym naliczono 80 ciężarówek na godzinę pod ich domami, a rozwiązanie problemu leży dosłownie obok – równolegle biegnie nieczynna linia kolejowa z Olzy do Raciborza-Markowic. Mieszkańcy nie kryją oburzenia, że ta infrastruktura stoi niewykorzystana, zwłaszcza w kontekście faktu, iż nawet te transporty żwiru, które finalnie trafiają na tory, najpierw przejeżdżają pod ich oknami na drogach.
– Od lat (nie tylko my) nawołujemy do racjonalności w doborze środków transportu, a żwir nadal jeździ po drogach, za których remonty płaci całość społeczeństwa, choć niszczy je transport ciężarowy – argumentuje TEK, deklarując gotowość przedstawienia szczegółowych wyliczeń w tej kwestii. Organizacja podkreśla, że w ogólnym rozrachunku przerzucenie tak masowych transportów na kolej przyniesie korzyści wszystkim, a przede wszystkim przyszłym pokoleniom. – W dobie kryzysu klimatycznego należy wesprzeć wszelkie działania, które zmniejszą emisje gazów cieplarnianych, a do takich należy przerzucenie transportu milionów ton urobku z dróg na kolej. Zwłaszcza że korzyści nie ograniczają się do o rząd mniejszego zużycia paliw, ale też zmniejszają częstotliwość koniecznych remontów dróg i poprawiają komfort życia mieszkańców (a niektórzy wskazaliby też na kwestie bezpieczeństwa) – dodaje TEK.
Organizacja zwraca uwagę na błędną decyzję o zamknięciu linii kolejowych nr 192 i 176, co w przeszłości doprowadziło do transportowania milionów ton kamienia z hałdy w Pszowie do Bukowa. Teraz, jak podkreśla, nadarza się unikalna szansa na naprawienie tego błędu. Petycję można przeczytać na stronie tek.org.pl/176/petycja.
Pod koniec marca Minister Infrastruktury wyraził zgodę na wznowienia procesu likwidacji fragmentu linii kolejowej z Raciborza-Markowic do Olzy, co umożliwi budowę kolejnego odcinka drogi Racibórz – Pszczyna zgodnie z pierwotnymi założeniami. Po uzyskaniu wszystkich niezbędnych pozwoleń i zapewnieniu finansowania przez zarząd województwa prace budowlane mogłyby ruszyć na przełomie 2026 i 2027 r., a otwarcie w najbardziej optymistycznym wariancie może nastąpić dwa lata później. Czytaj więcej: Racibórz bliżej lepszego połączenia z A1. Jest zgoda na likwidację linii kolejowej
Czytaj także: Czy likwidacja linii kolejowej nr 176 jest konieczna? TEK apeluje
oprac. /kp/
Tak trzymać! Źródło: http://tek.org.pl/176/petycja