Myślisz, że Twoje auto mało pali? Może i masz rację, ale na pewno nie w ciągu pierwszych godzin jazdy. Na pierwszych kilometrach nie działają systemy oszczędzania paliwa i ograniczania emisji spalin.Myślisz, że Twoje auto mało pali? Może i masz rację, ale na pewno nie w ciągu pierwszych godzin jazdy. Na pierwszych kilometrach nie działają systemy oszczędzania paliwa i ograniczania emisji spalin. Podobnie jest z katalizatorem, a komputer zapewnia silnikowi naszego auta zwiększoną dawkę paliwa. Dzieje się tak dopóki silnik nie osiągnie temperatury roboczej. Wraz z rozgrzaniem silnika poziom spalania paliwa stabilizuje się: jego średnia wartość spada, gdy pokonujemy kolejne kilometry.
Jak można rozpoznać, czy silnik jest już ciepły? Nowe auta nie są wyposażone we wskaźniki temperatury, które zastąpiły kontrolki ostrzegające przed zbytnim gorącem lub zimnem silnika. W tym miejscu warto jednak zaznaczyć, że rozgrzanie płynu chłodniczego wcale nie oznacza, że silnik osiągnął temperaturę roboczą… O wiele ważniejsza w tym przypadku jest temperatura oleju, ale takiego wskaźnika w samochodach osobowych zwyczajnie nie ma… Upraszczając, możemy przyjąć, że pełnia rozgrzania silnika następuję – przy normalnej jeździe – dopiero po przejechaniu 10 – 15 kilometrów. Do tego momentu nie powinniśmy korzystać z wysokich obrotów.
Silniki samochodowe nie lubią jazdy na krótkich trasach, którą najlepiej znoszą auta z napędem hybrydowym oraz samochody z małymi silnikami, które szybko uzyskują odpowiednią temperaturę roboczą. Duże silniki, które podczas spokojnej jazdy wykorzystują jedynie drobną część swego potencjału, potrzebują kilkunastu kilometrów żeby się rozgrzać. Morał płynie z tego taki, że nie powinniśmy korzystać z samochodu bezmyślnie… Wycieczki do pobliskiego sklepu to nie tylko droga przyjemność, ale również katorga dla silnika, co zwiększa szansę jego awarii w przyszłości. Tego typu "wycieczki" niekorzystnie oddziałują również na akumulator i powodują konieczność częstszej zmiany oleju.
/mechanik Krzysztof Kąsik/
Czytaj również inne artykuły z cyklu MOTOrady:
MOTOrady: Diesel zimą… co zrobić żeby odpalił?
Jeśli nasz diesel zimową porą nie chce odpalić, nie odpalajmy go "na pych", gdyż może to prowadzić do uszkodzenia rozrządu. Istnieje szereg przyczyn, które mogą spowodować problem z odpaleniem auta.
Zimą koniecznie zadbaj o akumulator swojego auta
Jednym z najbardziej wrażliwych na zimowe warunki elementów samochodu jest akumulator. Jak zadbać o to, aby zachował sprawność przez całą zimę?
MOTOrady: Jak wybrać dobre wycieraczki?
Nawet najdroższe wycieraczki nie będą działały prawidłowo, jeśli nie będzie się o nie należycie dbać. Czy lepiej kupić wycieraczki "klasyczne", czy może zainwestować w wycieraczki płaskie?