W słowackiej miejscowości Vyšné Ružbachy odbył się Międzynarodowy Obóz Studenckich Kół Naukowych, w którym wzięły udział studentki z Polski (Uniwersytet Opolski w Opolu, PWSZ w Raciborzu) i Słowacji (Uniwersytet Preszowski w Preszowie).
Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Raciborzu reprezentowało Studenckie Naukowe Koło Pedagogów pod kierunkiem pani dr Gabrieli Kryk, w składzie: Grażyna Antoszczyszyn, Agata Rakus, Anna Untan i Magdalena Styl. Swoją obecnością zaszczycił nas także JM Rektor – prof. Michał Szepelawy, który w tym czasie podpisywał umowę z Wydziałem Pedagogicznym Uniwersytetu Preszowskiego w Preszowie (to ważne wydarzenie zostało zrelacjonowane w poprzednim numerze „Eunomii”).
Koleżanki ze Słowacji, które rok wcześniej gościły na obozie zorganizowanym przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Raciborzu, bardzo serdecznie nas ugościły. Po oficjalnym powitaniu miały miejsce obrady związane z weryfkacją narzędzi badawczych, opracowanych przez poszczególne koła reprezentujące różne uczelnie. Podczas spotkania trwała burzliwa dyskusja, która ukazała różnice i podobieństwa w realizacji edukacji ekologicznej w klasach początkowych oraz przedszkolach na terenie Polski i Słowacji. Późnym popołudniem odbyła się wycieczka po okolicy, podczas której można było zaczerpnąć świeżego powietrza, a także zobaczyć krater, uzdrowisko oraz baseny termalne.
Po kolacji studentki Uniwersytetu Preszowskiego w Preszowie zorganizowały warsztaty, podczas których poznałyśmy ciekawe i nowatorskie pomysły dotyczące możliwości wykorzystania różnych materiałów czy też gadżetów (np. biżuteria i magnesy) w realizacji treści ekologicznych na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. Następnego dnia odbyła się Międzynarodowa Konferencja Studenckich Kół Naukowych, w której uczestniczyli także reprezentanci PWSZ w Nowym Sączu. Wystąpienia naszych studentek, zgodnie z przyjętym programem, rozpoczęły się od mojego referatu, który dotyczył kształtowania się świadomości ekologicznej człowieka oraz związku turystyki z ekologią w obiektach hotelarskich i szkołach. Grażyna Antoszczyszyn przedstawiła zagadnienie związane z ekologicznymi grami dydaktycznymi, jakie wykorzystać można podczas zajęć. Dzięki temu poznałyśmy ciekawe gry i zabawy, które dyskretnie pozwalają kształtować postawy proekologiczne dzieci.
Anna Untan zainteresowała nas tematem ekologii w podręcznikach. Wskazała, jak można połączyć edukację ekologiczną z innymi formami edukacji, by zaciekawić dzieci. Teoretyczną stronę edukacji środowiskowej w szkołach i przedszkolach opracowała Agata Rakus. W swych rozważaniach skupiła się na analizie edukacji ekologicznej w obowiązujących podstawach programowych. Po wszystkich wystąpieniach w ramach odpoczynku wybraliśmy się na wycieczkę do zamku w Starej Lubowni. Podczas wieczornego ogniska, na którym wręczono certyfkaty i drobne upominki, nie zabrakło także śpiewów ludowych. Gospodarze zadbali o to, by miło i efektywnie wykorzystać czas, dlatego zorganizowali konkurs na ekologiczną kreację. Przygotowując stroje do wykorzystania, miałyśmy do dyspozycji różne materiały: butelki, folie, wełnę, reklamówki, kapsle itp. Miło mi poinformować, że nasza drużyna wygrała konkurs, a mnie przypadł w udziale tytuł MISS EKOMODY.
W imieniu studentek Studenckiego Naukowego Koła Pedagogów pragnę serdecznie podziękować opiekunowi – dr Gabrieli Kryk oraz Panu Rektorowi prof. Michałowi Szepelawemu, za możliwość wyjazdu, który nie tylko wzbogacił naszą wiedzę i doświadczenie w zakresie kształtowania postaw proekologicznych przyszłych pokoleń, lecz także pozwolił na zawiązanie wielu przyjaźni.
Magdalena Styl
Artykuł zaczerpnięto z Eunomii nr 64 / czerwiec 2013