MOTOrady: jak długo świecą żarówki?

    Odkąd obowiązują przepisy, o jeździe na światłach mijania przez całą dobę, coraz częściej mamy problem z przepalającymi się żarówkami. Ograniczona trwałość jest ich cechą konstrukcyjną…

    Wynika to z tego że mają one ograniczoną trwałość, gdyż tak są skonstruowane. Głównym produktem działania żarówki samochodowej jest ciepło. Tylko ok. 10 proc. energii elektrycznej zużywanej przez żarówkę zamienia się w efekt światłem. Żarnik żarówki rozgrzewa się nawet do 3400°C!

    W przypadku markowych (standardowych) żarówek typu H4 ich trwałość określa się na ok. 500 godzin pracy trwałość żarówek H1 i H7 jest znacznie krótsza. W praktyce rzadko da się korzystać z żarówki tak długo. Im wyższe napięcie, tym krócej świeci żarówka. Badania podstawowych parametrów żarówek przeprowadzane są przy napięciu 13,2 V. Wzrost napięcia o 5% znacznie skraca ich żywotność. Napięcie w samochodzie przy pracującym silniku wynosi od 13,9 V do 14,4 V. Zatem już przy napięciu 13,9 V nasza żarówka będzie świecić nie 500 godzin a 250 godzin a przy napięciu 14,4 V już tylko ok. 130 godzin. Żarówki osłabiają także skoki napięcia powodowane włączaniem lub wyłączaniem odbiorników.   Duży wpływ na żywotność żarówek ma liczba włączeń i wyłączeń im jest ich więcej, tym życie żarówki jest krótsze.

    - reklama -

    Na szybsze przepalenie bardziej narażone są żarówki o zwiększonej wydajności (reklamowane jako dające plus 50 proc. światła). Producenci niechętnie to przyznają, na opakowaniach umieszcza się informację drobnym drukiem że: żarówki te świecą o połowę krócej. Podobnie żarówki z niebieskawą bańką. Ciemnoniebieskie bańki wymuszają skonstruowanie żarnika tak, aby osiągał o wiele wyższą temperaturę. Inaczej światło w ogóle nie przebiłoby się przez ciemną farbę. Niby mają one niezbędne homologacje, ale nie spełniają żadnych norm. Świecą w złym kierunku, strumień światła jest nawet kilkakrotnie niższy, niż przewiduje norma, mają ogromny pobór mocy i w dodatku szybko się przepalają. O wiele gorsze wyniki mają także azjatyckie, żarówki słabej jakości. Najpóźniej po kilku tygodniach jazdy na światłach przez kilka godzin dziennie takie żarówki przepalają się, mimo to że emitują bardzo mało światła.

    Jeżeli żarówki przepalają się bardzo często a wymiana ich jest bardzo trudna, powinniśmy jak najszybciej sprawdzić naszą instalację elektryczną, alternator (wymianie podlega często regulator napięcia) warto przyjrzeć się także skokom napięcia aczkolwiek wykrycie ich przyczyny będzie bardzo trudne.

    Dość prostym rozwiązaniem jest zastosowanie żarówek o podwyższonej żywotności. Są one nieznacznie droższe od standardowych, ale dają trochę mniejszą ilość światła. Montaż świateł do jazdy dziennej również uchroni nas od częstej wymiany żarówek, reflektor główny jest wtedy mniej obciążony i może być używany jedynie w nocy lub przy gorszej widoczności, wydłuży to też jego żywotność.

    /Wojciech Gawliczek/

    /Cykl MOTOrady powstaje we współpracy z Auto Centrum Opolony w Raciborzu /

     

    ——————————————————————————————————————–
    Artykuł zaczerpnięto z GazetaInformator.pl nr 148

     Polecamy również inne artykuły z cyklu MOTOrady>>>

    ——————————————————————————————————————– 

    Podziel się informacją lub napisz własny  artykuł na forum.
    Dodaj Temat na:   
    forum.raciborz.com.pl

    Dodaj!

    ——————————————————————————————————————-

    - reklama -

    KOMENTARZE

    Proszę wpisać swój komentarz!
    zapoznałem się z regulaminem
    Proszę podać swoje imię tutaj