Wystawa fotografi studenckiego koła fotografii Foton "Erotica od Vegetables" w Kędzierzynie-Koźlu.
Mimo rosnącego nieustannie tempa życia i konsumpcyjnych tendencji do wszystkiego, co nas otacza, ciągle jeszcze istnieją wśród nas Anioły. Nie mają wprawdzie skrzydeł, lecz ich serca są bezpieczną ostoją dla wszystkich, którzy są w potrzebie. Jednym z nich okazał się Roland Cudzich, przedstawiciel Firmy CEWE COLOR Sp. z o. o. Między innymi dzięki Jego zaangażowaniu członkom Studenckiego Koła Naukowego Fotografii Artystycznej FOTON i kandydatom do Koła udało się zrealizować kolejne przedsięwzięcie promocyjno-artystyczne na rzecz raciborskiej Uczelni, tj. wystawę fotografii EROTICA OF VEGETABLES
Prawdopodobnie ten intrygujący tytuł wystawy sprawił, że liczne grono zainteresowanych postanowiło spędzić piątkowy wieczór 4 kwietnia bieżącego roku w Galerii na Strychu w Domu Kultury "Koźle", uczestnicząc w wernisażu wystawy FOTON-u. Autorzy wielkoformatowych fotografii: Adam Kała, Agata Bajorek, Agnieszka Gogolewska, Agnieszka Klimsza, Alicja Świerczyńska, Elżbieta Setnicka, Iwona Karwot, Jakub Krzyżek, Kamil Materzok, Katarzyna Czaplicka, Kornelia Popek, Michał Sobczyk, Patrycja Cichy, Patrycja Piechula i Sabina Wyskiel, inspirując się twórczością amerykańskiego fotografika Edwarda Westona [1886-1958],
proponują odbiorcom bardzo zindywidualizowane rozwiązania estetyczne.
Wystawa potrwa do końca kwietnia. Szczególne podziękowania kieruję do jej sponsora – Firmy CEWE BEST IN PRINT, Firmy SPOT light, Studia Piosenki MOK pod kierunkiem pani Justyny Sikory, mgr. inż. Krzysztofa Fedyna, Kierownika Działu Promocji PWSZ w Raciborzu oraz pani Elżbiety Setnickiej – studentki kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastyczny, koordynatorki przedsięwzięcia. Jako opiekun naukowy Koła gratuluję uczestnikom wystawy i życzę dalszych udanych kadrów. Świat natury dostarczał Westonowi motywów, które w procesie kreacji stawały się dziełami sztuki. Poprzez wydobycie ich z naturalnego otoczenia oraz odpowiednie zbliżenie, przy użyciu aparatu wielkoformatowego, wskazywał na doskonałość form świata przyrody, uwypuklając tym samym ich piękno i prostotę. W postrzeganych formach zauważał swoistą wieloznaczność ich wyrazu, zdolność natury do ukazywania różnych oblicz, ujawniających się dzięki odpowiednim kadrom, pobudzających wyobraźnię twórczą i wywołujących u odbiorcy zdolność metaforycznych skojarzeń. Tego typu akt projekcji w wyobraźni odbiorcy wzbudzony zostaje przypadkowo podczas oglądania fotografii papryki, czy liścia kapusty. Uchwycone ciasno kadry, wypełnione charakterystycznym rytmem fakturalnych draperii w swej płynności sugerują wzajemną przenikalność.
Dzięki umiejętności wnikliwej obserwacji natury, fotografowanym obiektom artysta potrafi nadać wyjątkowy wyraz, nowy wizerunek. Tak na przykład fragment liścia w ujęciu Westona sprawiał przytłaczające wrażenie ogromem formy, natomiast potężna góra traciła swą naturalną monumentalność. W wyniku nowatorskiego punktu widzenia, fotografik zwraca uwagę odbiorcy na bogactwo i różnorodność tematów ukrytych w świecie przyrody, godnych zauważenia oraz skłaniających do głębokich przemyśleń. Jego fotografie stanowią bezpośrednie, czyste przełożenia postrzeganych naturalnych okazów przyrodniczych na materiał światłoczuły z zachowaniem najwyższej ostrości, a tym samym dokładności szczegółów. Za pośrednictwem aparatu fotograficznego ukazywał wysublimowane piękno owoców przyrody. Poprzez ujęcie pojedynczych obiektów lub fragmentów natury w bardzo ciasnych kadrach, pozbawionych tła, zwracał uwagę na wyjątkowość, wręcz abstrakcyjny wygląd wybranych kadrów. Ten sposób czystego rejestrowania przyrodniczej rzeczywistości gwarantował wierność przekazu, jako dokumentu fotograficznego, jednocześnie podkreślając plastykę jej formy. "Fotografowany obiekt emanował w równym stopniu absolutną przedmiotowością, co i całkowitą abstrakcją – był bezpośrednią, czystą zmysłowością". Trwający od kilku lat – otwarty dla zainteresowanych – cykl spotkań "Rozmowy o fotografii" w ramach działalności FOTON-u, umożliwia wymianę doświadczeń oraz poznanie tajników historii, jak i współczesnych osiągnięć w dziedzinie fotografii.
dr Gabriela Habrom-Rokosz
Artykuł zaczerpnięto z Eunomii nr 4 (71) / kwiecień 2014