Rewolucja na torach w regionie. Co się zmieni?

0

Rewitalizacja linii kolejowej Rybnik – Chałupki ma skrócić czas podróży do 40 minut.

To będzie największa inwestycja kolejowa w Subregionie Zachodnim. Już pod koniec października przyszłego roku na trasie Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki będzie można podróżować pociągiem. I to szybko. Pociąg będzie mógł poruszać się ze średnią prędkością 80 km/h. Wykonawca – konsorcjum firm Rubau Polska, Rubau Construcciones Rubau, Rover Alcisa gwarantuje, że dzięki rewitalizacji drogi będzie można się podróżować komfortowo i bezpiecznie. Na drodze ma zostać przebudowane 13 peronów. Pojawi się na nich nowe oświetlenie, wiaty dla pasażerów, zegary oraz megafony. Całość będzie monitorowana.
 
Jednak najważniejsza wydaje się być wymiana torów i sieci trakcyjnej na długości 32 kilometrów. Nowe torowisko oznacza wzrost poziomu bezpieczeństwa. Na 24 przejazdach kolejowych ma zostać wymieniona nawierzchnia, zamontowane nowe oświetlenie, urządzenia kontroli ruchu i ostrzegania oraz rogatki. Dzięki tej ważnej inwestycji podróż będzie można odbyć w 40 minut. Projekt będzie kosztował 159,7 miliona zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniosło 98 mln. Na dworcach perony zostaną przystosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych Projekt finansowany jest ze środków przeznaczonych na Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, a zadanie nazwane zostało „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 140 i 158 na odcinku Rybnik – Chałupki”.

- reklama -

 

Prezes Rubau Polska, Prezes PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz i minister Adam
Zdziebło są przekonani, że inwestycja zostanie zakończona ekspresowo
i będzie powodem do dumy. 

 

Umowę podpisano na peronie nr 1 wodzisławskiego dworca. Na uroczystości podpisania umowy pojawili się Stefan Bakir Assanowicz – prezes zarządu Rubau Polska, prezes zarządu PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz, starosta raciborski Adam Hajduk, minister Adam Zdziebło, poseł Ryszard Zawadzki. Starosta wodzisławski Tadeusz Skatuła jest zadowolony, że inwestycja rozpocznie się lada dzień, ale stawia sprawę jasno – dla nas to dopiero pierwszy krok. Prioreytetem jest przywrócenie ruchu osobowego w kierunku Chałupek i dalej na Czechy. Bohumin jest oknem na Europę dla całego regionu.
 
 Minister Adam Zdziebło stwierdził, że nowe połączenie musi wyznaczać pewien kierunek. – To ważne, żeby za tą inwestycją szły inne działania. Istotne jest na przykład przywrócenie ruchu pasażerskiego na tej trasie i budowa połączenia z naszym południowym sąsiadem. Koleje śląskie powinny bardziej przychylnym okiem spoglądać na planowane siatki połączeń w naszej części województwa. Podniesienie prędkości do 80 km/h na pewno pomoże w podjęciu takich decyzji. Jednym z działań towarzyszących rewitalizacji linii kolejowej ma być budowa centrum przesiadkowego w Wodzisławiu Śląskim. Miasto aktualnie prowadzi rokowania w sprawie przejęcia dworca za symboliczną cenę oraz prowadzi prace geodezyjne. 
 

/l/

 

 

Artykuł zaczerpnięto z GazetaInformator.pl nr 167 / sierpień 2014

 

 

- reklama -

KOMENTARZE

Please enter your comment!
zapoznałem się z regulaminem
Please enter your name here