Przemysław Ekiert uczulał, by ściśle przestrzegać terminów zawartych we wnioskach o wsparcie. Inaczej możemy utracić możliwość pozyskania środków.
14 kwietnia w restauracji Browar Rynek odbyło się comiesięczne śniadanie biznesowe Raciborskiej Izby Gospodarczej. Tym razem tematyka spotkania dotyczyła między innymi praktycznych aspektów składania wniosków unijnych. Przedstawiciel firmy Nexum Przemysław Ekiert, na co dzień menedżer projektów doradczych, konsultant biznesowy, wystąpił z prelekcją na temat dotacji unijnych. Jako ekspert w dziedzinie pozyskiwania środków z 10-letnim doświadczeniem prowadzi doradztwo w zakresie pozyskiwania środków unijnych na projekty, na przykład szkoleniowe, badawcze, rozwojowe.
Przedstawiciel firmy doradczej Przemysław Ekiert wyjaśniał, jak dobrze przygotować wniosek. Zobacz fotorelację.
Dotychczas pracował przy 200 projektach unijnych, w tym 85 procent wniosków otrzymało pozytywną ocenę merytoryczną. – Większość naszych klientów to firmy małe, średnie i duże, ale współpracujemy też z uczelniami, szkołami – mówił Przemysław Ekiert. Podczas prelekcji poruszył trzy aspekty. Po pierwsze, przygotowanie przedsiębiorstwa do aplikowania, po drugie, proces aplikowania i po trzecie, rozliczanie i zamykanie projektu. Na samym początku podkreślił, że na 100 przedsiębiorców, którzy się do nich zwracają około 60 muszą z góry podziękować. – Albo są za duzi, albo za mali, albo po terminie – wyliczał. Ponadto do starań o dofinansowanie trzeba się dobrze przygotować. – Przedsiębiorca powinien zrobić listę inwestycji, nieraz marzeń. Taki spis tego, co chcemy zrobić, trzeba na bieżąco uaktualniać. Następnie trzeba szukać możliwości. Przeglądać strony internetowe, śledzić media – mówił. Przedsiębiorca może skorzystać z usług darmowych punktów konsultacyjnych, doradczych, bądź zwrócić się do firm typu Nexum. – Po kilku latach pracy mamy stałą bazę klientów, których znamy i do których staramy się dopasować wnioski. Dotacje są ustosunkowane na konkretne obszary. Nieraz firmy muszą czekać – wyjaśniał. W ramach omawiania procesu aplikowania podkreślał wagę karty oceny projektu. – Ważne jest, abyśmy przejrzeli kartę oceny wniosku dofinansowania od początku do końca i ocenili, czy nasz wniosek się kwalifikuje. Bardzo często jest tak, że w dokumentacji projektowej niektóre aspekty są bardzo mało wyeksponowane. W karcie oceny projektu są kryteria oceny. Jeżeli nasz wniosek spełnia jedynie wymagane minimum, wówczas możemy mieć trudności w pozyskaniu środków. Wtedy albo zastanowimy się jak wniosek naciągnąć, albo zrezygnujemy. Wniosek należy pisać pod kryteria oceny. Trzeba wiedzieć, co będzie punktowane, jak będzie oceniane, kto będzie oceniał i wtedy nasz wniosek ma większe szanse na realizację. Trzeba tak przygotować wniosek, żeby był dobrze oceniony – mówił. Jednocześnie przedstawiciel firmy doradczej przestrzegał przed zbyt dużym naciąganiem wniosków. – Prędzej czy później będziemy musieli się z tego rozliczyć. Trzeba przygotować wniosek tak, żeby był wykonalny – dodał. Pod koniec zwrócił uwagę, że około 30 procent wniosków w województwie śląskim odpada z względów formalnych. – Jeśli państwo będą samodzielnie przygotowywać wniosek, to proszę go trzy razy sprawdzić – przestrzegał. Ponadto wyczulał na pilnowanie terminów, które są bezwzględne. Zachęcał również do korzystania z rad opiekunów wniosków.
Podczas kwietniowego śniadania biznesowego odbyła się również prezentacja firmy Armex Automatyka Sp. z o.o. Firma z siedzibą w Raciborzu funkcjonuje na rynku automatyki przemysłowej od 2004 roku. Oferuje kompleksową usługę, od planowania i projektowania począwszy poprzez konstrukcję, montaż, serwisowanie oraz serwis pogwarancyjny.
Ponadto dyrektor Zespołu Szkół Mechanicznych dr Sławomir Janowski przedstawił prelekcję o współpracy szkół z przedsiębiorcami. Omówił zasady współdziałania i wskazał bariery, z którymi placówki oświatowe oraz firmy muszą się zmagać.
/k/
Fot. Ireneusz Burek