Obserwacja rzeczywistości edukacyjnej napawa niepokojem. Ma się wrażenie, iż we współczesnym systemie oświaty, tak jak w sektorze gospodarczym, chodzi przede wszystkim o szybki zysk.Najważniejsze są rankingi szkół i sukces ponad wszystko, a nie potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży. Tymczasem „tak, jak młode drzewko jest zawsze kompletną rośliną, a nigdy połową drzewa, tak samo młody człowiek musi na każdym poziomie swojego rozwoju być istotą pełną”. Stąd nadrzędnym zadaniem środowiska rodzinnego i szkolnego winno być kształtowanie osobowości dzieci, wspieranie ich potencjału, pasji i uzdolnień. Znaczącą rolę w tym zakresie odgrywają przestrzenie życia, zaangażowanie dzieci i radość z podejmowania różnorodnych działań, w których nie może zabraknąć muzyki, plastyki, techniki i architektury.
W procesie kształcenia ważne, by istniała możliwość odczuwania tego, co piękne, gdyż „naznaczone tym uczenie się, w którym łączą się ze sobą szacunek, radość, przyjaźń i piękno może później stopniowo wzbudzić w uczniu miłość do meritum, a z pewnością również do życia”, Mając to na uwadze, trzydniowe obrady Międzynarodowego Obozu Studenckich Kół Naukowych, który odbył się w dniach 27-29 kwietnia 2015 roku postanowiłam poświęcić świadomemu i odpowiedzialnemu podejmowaniu działań na rzecz rozwoju każdej jednostki, sztuce edukacji. W obozie uczestniczyli: Studenckie Koło Naukowe Pedagogów, działające w Instytucie Studiów Edukacyjnych i Sztuki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu, Studenckie Koło Naukowe ARCHITEKTON, funkcjonujące w Instytucie Techniki i Architektury PWSZ, Rada Uczelniana Samorządu Studenckiego PWSZ oraz Študentský vedecký krúžok VEDKO (Prešovská univerzita v Prešove) i Koło Naukowe Pedagogiki Wczesnoszkolnej (Uniwersytet Opolski w Opolu).
Pierwszego dnia, po otwarciu obozu w Raciborskim Centrum Kultury, nastąpiło omówienie dotychczasowych działań w ramach międzynarodowej współpracy i planów na przyszłość, które od dziesięciu lat podejmuje Studenckie Koło Naukowe Pedagogów – najpierw pod opieką naukową Pani dr Teresy Nazimow-Krakowskiej, a od 2007 pod moją opieką. Potem odbyły się zabawy integracyjne przygotowane i prowadzone przez studentki jubileuszowego Koła – Martę Hanzlik (przewodniczącą koła) i Monikę Białas (wiceprzewodniczącą). Niejako kontynuacją działań służących integracji, a zarazem nawiązywaniu przyjaźni oraz edukacji międzykulturowej, było ognisko na terenie Kempingu „Obora”. Bardzo się cieszę, że oprócz pieczenia kiełbasek i chleba, dobrej pajdy ze smalcem zagryzanej ogórkiem, nie zabrakło również gromkich śpiewów w akompaniamencie gitar i harmonijki ustnej, a nawet tańców.
Drugiego dnia – 28 kwietnia 2015 r. – w Raciborskim Centrum Kultury odbyła się Międzynarodowa Konferencja Studenckich Kół Naukowych pod patronatem honorowym Prof. dra hab. inż. Jerzego Buzka, Posła do Parlamentu Europejskiego nt. Sztuka edukacji – wartość zaniedbanych obszarów, uczenia się przez zmysły. Przed rozpoczęciem konferencji miała miejsce rejestracja uczestników, a było ich wielu – ponad sto osób. Konferencja rozpoczęła się o 10.30 powitaniem i występem wokalnym w wykonaniu Kariny Labud z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Samborowicach, absolwentki PWSZ, która – pamięci JM Rektora PWSZ, Prof. Michała Szepelawego, wspierającego studenckie koła naukowe – wykonała utwór Erica Claptona: ‘Tears in Heaven’. Bardzo ubolewam nad tym, że Pana Rektora nie było z nami, bo chyba, tak jak ja, byłby dumny z postawy studentów. Otwarcia konferencji, w imieniu władz uczelni, dokonała Pani Prorektor PWSZ w Raciborzu ds. dydaktyki i studentów doc. Teresa Jemczura.
Następnie miał miejsce dyskurs wokół przestrzeni życia jednostki, ze szczególnym zwróceniem uwagi na zaniedbany w kształceniu formalnym świat wartości w zakresie muzyki, plastyki, architektury i techniki. Jego prelegentami byli:
1. mgr Henryk Kretek, Dyrektor biura posła do PE prof. Jerzego Buzka Patronat honorowy
2. dr Zbigniew Wieczorek, PWSZ w Raciborzu Aksjologiczne podstawy edukacji a filozofia wartości. Kilka niewygodnych pytań na temat współczesnej rzeczywistości edukacyjnej
3. dr inż. arch. Jarosław Figaszewski, PWSZ w Raciborzu Polisensoryczne przestrzenie – przestrzenie użytkowane przy użyciu różnych zmysłów
4. mgr Róża Burek, Przedszkole nr 24 w Raciborzu Terapia sensoryczna
5. dr Renata Stefańska – Klar, PWSZ w Raciborzu, Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii Nauk o Edukacji w Cieszynie Wykorzystanie funkcjonalności autorskich klocków Terrarium jako zabawki o atypowych kształtach w edukacji i terapii pedagogicznej
dr Gabriela Kryk
Artykuł zaczerpnięto z Eunomii nr 5 (81) / maj 2015