W gminie Godów ma zostać zutylizowane prawie 25 ton azbestu. Do inwestycji dołoży się Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Azbest to cichy zabójca. W wyniku wdychania włókien zawieszonych w powietrzu mogą one powodować tzw. pylicę azbestową, a nawet prowadzić do nowotworów złośliwych płuc (ale również krtani, jelita, trzustki i jajników). Objawy wchłaniania włókien azbestowych występują bardzo późno – nawet 20 do 40 lat po ekspozycji. Dlatego też w całej Polsce prowadzi się działania zmierzające do usunięcia azbestu z polskich domostw. Do akcji włącza się aktywnie również Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. Jednym z miejsc, w których dzięki wsparciu WFOŚiGW azbest będzie usunięty jest gmina Godów. Na posiedzeniu Zarządu Funduszu w dniu 17 czerwca zapadła decyzja, że WFOŚiGW udzieli trafiało nawet 60 ton azbestu. W zeszłym roku natomiast ściągnięto na ten cel dotacji w kwocie 9,4 tys. zł. Identyczną kwotę wyasygnuje na likwidację azbestu w Godowie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Tadeusz Spień z Referatu Inwestycji, Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej powiedział nam: Nie jest to pierwszy raz kiedy realizujemy to zadanie dzięki wsparciu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dzięki akcji likwidacji azbestu obserwujemy sukcesywne zmniejszanie się ilości tego niebezpiecznego materiału na terenie gminy. Jeszcze 10 lat temu na wysypiska trafiało nawet 60 ton azbestu. W zeszłym roku natomiast z gminy usunięto 24 tony. Planujemy, że w tym roku usunięte zostanie 23 tony azbestu. Azbest na terenie naszej gminy występuje głównie na dachach w postaci płyt falistych, rzadziej w postaci płyt płaskich. Czasami pojawia się on również w rurach kanalizacyjnych, ale na szczęście nie jest to przypadek naszej gminy. Jeśli chodzi o samą procedurę działania usunięcia tego materiału z procesji, to mieszkaniec ma dowolność w wyborze firmy która zajmie się demontażem i wywozem azbestu ze swojej posesji. My tyko dofinansowujemy to działanie. Sięga ono 800 zł za tonę i bardzo często wystarcza ono na całkowite pokrycie kosztów związanych z tą operacją. Odpady azbestowe trafiają na instalację Komartu. Muszę powiedzieć, że ludzie sami się zgłaszają z wnioskami. Często doskonale zdają sobie sprawę z zagrożenia, jakie niesie azbest. Czasami po prostu naśladują sąsiadów, którzy uzmysławiają im wagę zagrożenia. W zeszłym roku na usuwanie azbestu z terenu gminy przeznaczyliśmy środki w wysokości 18400 zł.
/l/
"Treści zawarte w publikacji nie stanowią oficjalnego stanowiska organów Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach".
————————————————
Zobacz również inne materiały o tematyce ekologicznej na: