Miasto Racibórz jest zaangażowane w realizację dwóch kluczowych dla komunikacji w regionie projektów. Pierwszy z nich to budowa drogi regionalnej Racibórz – Pszczyna. Drugi, równie istotny, to modernizacja Drogi Wojewódzkiej 935.
Prace projektowe nad przebudową tej drogi już trwają. W związku z tymi właśnie pracami Zarząd Dróg Wojewódzkich (ZDW) przedstawił swoje stanowisko dotyczące przebudowy zjazdów z posesji przyległych do drogi wojewódzkiej (w tym przypadku ulic: Londzina, Reymonta, Bosackiej oraz Rybnickiej) i odwodnienia posesji prywatnych do systemu kanalizacji deszczowej lub rowów w pasie drogowym.
ZDW informuje, że dotychczas istniejące zjazdy zostaną ujęte w opracowanej dokumentacji i w trakcie budowy drogi zostaną zmodernizowane w granicach pasa drogowego przez zarządcę drogi (czyli właśnie przez ZDW). Koszty tej inwestycji poniesie również województwo. Zarządca drogi będzie jednak zobowiązany tylko do przebudowy zjazdów wybudowanych legalnie (to jest takich, które zostały wykonane przez ZDW lub za jego zgodą)
Nowe zjazdy będą budowane na koszt właściciela posesji, który będzie musiał uzyskać wcześniej pozwolenie na budowę zjazdu. Właściciel posesji będzie musiał także ponieść koszty tzw. zajęcia pasa drogowego.
Modernizacja drogi może pociągać za sobą budowę tzw. sięgaczy, czyli wykonania dojazdu pośredniego. W niektórych przypadkach przebudowa drogi może powodować również konieczność zmiany lokalizacji lub ograniczenia liczby zjazdów (w sytuacji, gdy na jednej nieruchomości znajduje się jeden lub więcej zjazdów)
Przebudowany odcinek DW 935 będzie objęty co najmniej 5 – letnią gwarancją. W tym czasie będzie bardzo trudne wykonanie rozbiórki budowy (lub przebudowy) nowego zjazdu. Z tego powodu mieszkańcy, którzy są zainteresowani budową nowego zjazdu (lub jego przebudową) powinni zrealizować swoje zamierzenia przed rozpoczęciem przebudowy drogi, w ostateczności w momencie, kiedy będzie trwać realizacja inwestycji. W obu tych przypadkach koszt budowy lub przebudowy zjazdów poniesie niestety właściciel posesji.
Ważnym problemem poruszanym w trakcie prac nad modernizacją drogi jest odwodnienie drogi. Zarząd Dróg Wojewódzkich zwraca się do mieszkańców, by zlikwidowali miejsca zrzutu wód z terenów prywatnych i wyeliminowali przyłącza odprowadzające wodę do drogowej kanalizacji deszczowej. W trakcie przebudowy drogi wszystkie wybudowane niezgodnie z prawem podłączenia do rowów lub drogowej kanalizacji deszczowej zostaną zlikwidowane.
ZDW informuje ponadto, że wszystkie wcześniej uzyskane zezwolenia wodnoprawne na odprowadzenie wód do rowów przydrożnych lub do drogowej kanalizacji deszczowej, których kserokopie wraz z kopią operatu wodnoprawnego, dostarczone zostaną do Zarządu Dróg Wojewódzkich, będą respektowane.
Droga Wojewódzka 935 nie jest w najlepszym stanie.Jej remont znacznie poprawę sytuacji komunikacyjnej w regionie.
publ./ic/