– Niestety, jak się spodziewaliśmy, odpowiedzi rządu są wymijające. Jednak tematu nie zostawiamy, gdyż dochodzą na nas innymi źródłami różne ciekawe informacje – pisze poseł Ruchu Narodowego interpelujący w sprawie Rafako.
W czerwcu br. publikowaliśmy treść interpelacji posła Roberta Winnickiego z Ruchu Narodowego. Pytał on m.in. dlaczego Rafako nie jest konkurencyjne i przegrywa przetargi z firmami zagranicznymi. Pełna treść interpelacji pod poniższym linkiem, a jeszcze poniżej odpowiedzi których udzielili przedstawiciele ministerstw energii i skarbu państwa.
Narodowcy interweniują w sejmie w sprawie Rafako
– Rafako przegrywa kolejne duże przetargi m. in. z firmami chińskimi i niemieckimi. Pojawiają się pytania, czy nie jest po prostu zbyt obciążone faktem, że główny udziałowiec jest od 4 lat w stanie upadłości? – pyta poseł Robert Winnicki.
Odpowiedź na interpelację nr 3840 w sprawie działalności Rafako SA w Raciborzu i elektrowni EDF Polska SA Oddział Rybnik
Odpowiadający: minister energii Krzysztof Tchórzewski
Warszawa, 23-06-2016
Szanowny Panie Marszałku,
problematyka bezpieczeństwa energetycznego jest traktowana w polityce Rządu RP w sposób priorytetowy. Wszelkie podjęte możliwe działania przyczyniające się do realizacji tego celu zasługują na szczególną uwagę. W obliczu narzuconych na polski sektor wytwórczy wymagań środowiskowych w zakresie redukcji dwutlenku węgla oraz obowiązku wdrażania Dyrektywy 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych konieczne stają się wycofania jednostek wytwórczych niespełniających wymagań, zużytych technicznie i nieefektywnych ekonomicznie. Dla zapewnienia bezpiecznej pracy Krajowego Systemu Elektroenergetycznego wymagana jest konsekwentna i terminowa realizacja zamierzeń inwestycyjnych w zakresie budowy nowych źródeł wytwórczych.
Minister Energii sprawuje nadzór nad czterema grupami energetycznymi, które realizują kluczowe inwestycje dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Na bieżąco monitoruje postępy prac poszczególnych jednostek wytwórczych, jak również obserwuje działania i kondycje finansowe wykonawców przedmiotowych projektów.
Minister Energii nie ma jednakże możliwości bezpośredniego oddziaływania na działalność gospodarczą prowadzoną przez te podmioty. Każdy z ministrów jest związany konstytucyjną zasadą legalizmu, która stanowi, że może on działać wyłącznie na podstawie i w granicach prawa. Nie została przyznana im kompetencja ustawowa do wpływania bezpośrednio lub za pośrednictwem innych organów władzy lub administracji na decyzje podejmowane przez akcjonariuszy spółki prawa prywatnego, w tym Rafako S.A.
Niezależnie od powyższego resort energii dokłada wszelkich starań, aby być w stałym kontakcie z Zarządami tych podmiotów. Umożliwia to wymianę poglądów oraz identyfikację i rozwiązywanie ewentualnych problemów na ich wstępnym etapie.
W odniesieniu do kwestii spółki EDF Polska S.A. (dalej EDF) należy zaznaczyć, że źródła wytwórcze EDF pełnią istotną rolę w pokryciu zapotrzebowania na moc i energię elektryczną w kraju, a także zapewniają dostawy ciepła dla dużych aglomeracji miejskich, w tym w szczególności dla Krakowa, Wrocławia i Trójmiasta. Elektrownia Rybnik, wchodząca również w skład grupy kapitałowej, z jednej strony zapewnia dostawy mocy i energii elektrycznej dla obszaru Górnego Śląska, a z drugiej strony pełni funkcje regulacyjne w krajowym systemie elektroenergetycznym (KSE), pozwalające na dotrzymywanie na wymaganym poziomie parametrów jakościowych energii elektrycznej oraz niezawodnościowych pracy polskiego systemu elektroenergetycznego. Na początku stycznia 2016 r. EDF zdecydował jednak o sprzedaży swoich aktywów w Polsce.
Mając na uwadze zdolności wytwórcze źródeł należących do EDF, które są niezbędne do pokrycia krajowego zapotrzebowania na moc i energię elektryczną, sprawą o kapitalnym znaczeniu dla Rządu RP, w tym Ministra Energii, jest kontynuowanie przez nowego właściciela tych źródeł ich eksploatacji, a także realizowanie niezbędnych prac remontowych i modernizacyjnych w celu zagwarantowania wysokich współczynników ich dyspozycyjności. W tym kontekście zasadna jest również analiza planowanych wcześniej projektów budowy nowych jednostek w Elektrowni Rybnik i na obszarze Gdańska.
Minister Energii konsekwentnie dąży do wzmocnienia pozycji rynkowej polskich spółek i optymalnego wykorzystania posiadanych przez nie zasobów. Jednakże nie posiada on uprawnień w zakresie nabywania akcji podmiotów działających na polskim rynku. Ewentualne przejęcie aktywów EDF mogłoby nastąpić za pośrednictwem podmiotów z udziałem Skarbu Państwa. W tym przypadku potencjalne akwizycje aktywów wytwórczych muszą wynikać z przyjętych, przez Zarządy tych spółek, kierunków rozwoju.
Ponadto strategie polskich grup energetycznych powinny wpisywać się w nowotworzoną politykę energetyczną Polski. Aktualnie Zarządy spółek energetycznych będących w nadzorze Ministra Energii są w trakcie rewizji planów strategicznych. Ewentualne przyszłe plany akwizycyjne spółek znajdą swe odzwierciedlenie w zaktualizowanych strategiach biznesowych. Na chwilę obecną za wcześnie jest mówić o potencjalnych przejęciach na polskim rynku energetycznym.
Z poważaniem,
Krzysztof Tchórzewski
****************************
Odpowiedź na interpelację nr 3840 w sprawie działalności Rafako SA w Raciborzu i elektrowni EDF Polska SA Oddział Rybnik
Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa Marek Zagórski
Warszawa, 05-07-2016
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na interpelację przedstawiam stanowisko Ministra Skarbu Państwa w odniesieniu kwestii ewentualnego udziału Ministerstwa Skarbu Państwa w procesach restrukturyzacyjnych rybnickiej elektrowni oraz kwestii pomocy dla firm energetycznych.
Minister Skarbu Państwa zgodnie z ustawą z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. z 2012 r. poz. 1224) jest dysponentem państwowego funduszu celowego pn. Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców (FRP). Środki gromadzone na FRP pochodzą z 15% odpisu uzyskiwanego z corocznych przychodów z prywatyzacji zgodnie z art. 56 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2013 r. poz. 216 z późn. zm.) oraz z odsetek gromadzonych od tych środków. Wydatkowanie środków Funduszu odbywa się zgodnie z rocznym planem finansowym stanowiącym załącznik do ustawy budżetowej.
Ze środków znajdujących się na rachunku FRP Minister Skarbu Państwa ma możliwość udzielania przedsiębiorcom pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację oraz wsparcia finansowego niebędącego pomocą publiczną.
Pomoc publiczna na ratowanie i restrukturyzację jest udzielana na podstawie rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 20 marca 2015 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców (Dz. U. z 2015 r. poz. 531 z późn. zm.). Przedsiębiorca może aplikować o pomoc na ratowanie lub restrukturyzację składając wniosek wraz z wymaganymi załącznikami na odpowiednim do rodzaju aplikowanej pomocy formularzu (właściwe formularze stanowią załączniki do rozporządzenia). Należy przy tym zaznaczyć, że rozporządzenie ma charakter rozporządzenia krajowego i nie jest programem pomocowym, co w konsekwencji oznacza, że każda pomoc udzielona przedsiębiorcom na podstawie ww. aktu prawnego podlega notyfikacji Komisji Europejskiej. Właściwymi przepisami wspólnotowymi, na których opiera się Komisja przy rozpatrywaniu wniosku, są Wytyczne dotyczące pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji (Dz. Urz. UE C 2014/C 249/01).
Pomoc na ratowanie jest udzielana w formie pożyczki na okres do 6 miesięcy. Wysokość pożyczki powinna zostać określona na podstawie zapotrzebowania przedsiębiorcy na kapitał obrotowy na kolejne 6 miesięcy i powinna wynikać ze wzoru podanego w §13 ww. rozporządzenia. Stopa oprocentowania pożyczki nie może być mniejsza od wysokości stopy bazowej dla Polski ogłaszanej przez Komisję Europejską powiększonej o marżę 4 punktów procentowych. Po otrzymaniu pomocy na ratowanie przedsiębiorca może złożyć wniosek o pomoc na restrukturyzację w ramach kontynuacji procesu restrukturyzacji. Termin zwrotu pomocy na ratowanie zostaje wtedy przesunięty do czasu podjęcia decyzji przez Komisję Europejską w sprawie pomocy na restrukturyzację.
Pomoc na restrukturyzację jest udzielana w celu przywrócenia przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku. Powinna być ograniczona do niezbędnego minimum, biorąc pod uwagę w szczególności wielkość, formę udzielanej pomocy oraz podział obciążeń i może stanowić jedynie uzupełnienie wkładu własnego przedsiębiorcy, który obejmuje: środki własne przedsiębiorcy lub środki pochodzące od akcjonariuszy lub udziałowców przedsiębiorcy lub innych przedsiębiorców należących do tej samej grupy kapitałowej co przedsiębiorca, lub środki pochodzące od wierzycieli przedsiębiorcy, lub inne środki uzyskane na warunkach rynkowych.
Wsparcie niebędące pomocą publiczną jest udzielane na podstawie rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 11 sierpnia 2011 r. w sprawie wsparcia niebędącego pomocą publiczną (Dz. U. Nr 174 poz. 1040 z późn. zm.). Może być ono udzielone wyłącznie przedsiębiorcom, którzy nie znajdują się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej oraz nie prowadzą działalności na rynku, na którym występują strukturalne nadwyżki zdolności produkcyjnych. Wsparcie może zostać udzielone w szczególności w celu finansowania nowych inwestycji oraz ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej. Wybrana inwestycja lub inny cel, na który ma zostać udzielone wsparcie, musi zapewnić rynkowy jej charakter, oczekiwaną stopę zwrotu oraz przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa szeroko rozumianej konkurencji. Wsparcie udzielane jest przez ministra w formie pożyczki lub objęcia akcj/i/udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym. Nabór wniosków przedsiębiorców o wsparcie niebędące pomocą publiczną oraz o pomoc publiczną na ratowanie i restrukturyzację jest prowadzony w trybie ciągłym. Ze środków mogą korzystać wszyscy przedsiębiorcy, w tym również prywatni.
Z wyrazami szacunku,
oprac. /ps/