Dworzec i stacja PKP w Raciborzu przejdą remont. Zmiany są oczekiwane przez mieszkańców i pasażerów od dawna – w mieście, w którym kolej odegrała wielką rolę w rozwoju.
Pierwszy pociąg dotarł do Raciborza w 1846 r. Początkowo stację planowano stworzyć w okolicy Dębicza, co wiązało się z mniejszymi kosztami, jednak dzięki staraniom ówczesnego burmistrza, Theodora Schwarza, powstała przy centrum Raciborza. Rok później, kiedy przez miasto zaczęło funkcjonować połączenie Berlin – Wiedeń, wybudowano dworzec. Pojawił się także plac dworcowy. Kolej stała się nie tylko miejscem pracy, ale przyczyniła się też do wzrostu gospodarczego.
W 1945 r. budynek został zniszczony przez wojska radzieckie. Przez lata podróżnym służyła część starej budowli, a w 1979 r. wybudowano nowy dworzec. W pełni funkcjonował on do 1997 r., kiedy cała stacja znalazła się pod wodą. Po powodzi zamknięto sklep i świetlicę. Od tamtego momentu dworzec niszczeje. Pomieszczenia są puste, przestał nawet działać zegar żarówkowy.
Wkrótce jednak zarówno stacja kolejowa, jak i budynek dworca przejdą metamorfozę. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły postępowanie na opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy stacji Racibórz wraz z wybranymi elementami infrastruktury kolejowej przyległych szlaków. Szacunkowa wartość zamówienia to 3 000 000 zł. Prace będą odbywały się w ramach projektu pod nazwą „Prace na linii kolejowej E-59 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Chałupki (granica państwa)”. Dzięki niemu remont przeszły lub przechodzą odcinki z Kędzierzyna-Koźla do Kuźni Raciborskiej i z Krzyżanowic do Chałupek, a także Bierawa – Nędza i Racibórz – Krzyżanowice. Obecnie realizowany jest również Program Inwestycji Dworcowych, w ramach którego zmodernizowanych lub wybudowanych zostanie w sumie 189 dworców kolejowych w całej Polsce. Na liście znalazł się również Racibórz.
Katarzyna Przypadło
Źródła: atlaskolejowy.net, bazakolejowa.pl, fotopolska.eu, wikipedia.org, źródła własne
Środowisko, jakość życia, ekologia
Pamiętam ten stary dworzec.Szczególnie te automaty na bilety peronowe za 2 złote.Bez takiego biletu lub biletu na przejazd,nie można było wejść na peron. Wielka szkoda,że taki zabytek zburzyli! Dobrze, że zostało jeszcze parę zdjęć.
…a może by odtworzyć w tamtej stylistyce? 🙂