Twoja emerytura powinna być wyższa? Możesz to sprawdzić

0
ZUS: Twoja emerytura może być wyższa

Osoby, które, przy składaniu wniosku o emeryturę lub rentę, nie dostarczyły dokumentów poświadczających wysokość otrzymywanej za swoją pracę pensji, mają szansę podwyższyć otrzymywane świadczenie.

– Często klienci dostarczali dokumenty poświadczające zatrudnienie, ale brakowało w nich informacji, o wynagrodzeniu. Uzyskanie takich zaświadczeń bywało niemożliwe zwłaszcza w sytuacjach, gdy firma już od dawna nie istniała, a zachowana dokumentacja w archiwum była niepełna. Albo też dokumentów wcale nie było, bo zostały zniszczone – mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik ZUS województwa śląskiego.

- reklama -

Jeżeli ktoś przy składaniu wniosku o świadczenie emerytalne czy rentowe nie mógł udokumentować zarobków z okresu pozostawania w stosunku pracy, który ZUS uwzględnił do ustalenia podstawy wymiaru, to zarobki z tego okresu wpisywano jako zero. Jeśli i my znaleźliśmy się w takiej sytuacji – możemy ponownie złożyć wniosek o przeliczenie świadczenia lub kapitału początkowego z uwzględnieniem wynagrodzenia minimalnego.

Na podstawie takiego wniosku ZUS sprawdzi, czy może przyjąć minimalne wynagrodzenie za dany okres oraz czy może ponownie ustalić wysokość świadczenia lub kapitału początkowego. Minimalne wynagrodzenie za okresy, za które nie ma dokumentów potwierdzających zarobki, ZUS ustali proporcjonalnie do okresu oraz wymiaru pozostawania w stosunku pracy. – Jeśli ktoś pracował na pół etatu, to ZUS uwzględni odpowiednio do czasu pracy połowę obowiązującego wówczas minimalnego wynagrodzenia – tłumaczy rzeczniczka ZUS.

Wnioskując o ponowne obliczenie świadczenia można skorzystać z formularza ERPO, a o ponowne ustalenie kapitał początkowego – z wniosku EKP. Są one dostępne w placówkach ZUS i na stronie www.zus.pl. Wniosek można złożyć osobiście lub przez pełnomocnika w każdej placówce ZUS. Można go także przesłać pocztą lub elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych. O przeliczeniu świadczenia lub kapitału początkowego ZUS poinformuje w decyzji, na której wydanie ma w sumie 60 dni.

Każdy, kto ma pytania związane ze swoją sprawą lub wątpliwości dotyczące świadczenia, może odwiedzić placówkę ZUS albo skontaktować się z Centrum Obsługi Telefonicznej. Konsultanci są dostępni od poniedziałku do piątku, w godzinach 7.00–18.00, pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub elektronicznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych, e-maila: [email protected], a także Skype’a: zus_centrum_obslugi_tel.

publ. /k/
Fot. pixabay

- reklama -

Najnowsze firmy w PLUSYdlaBIZNESUWięcej firm >>

Ostatnio dodoane ogłoszenia w #kupujlokalnieWięcej ogłoszeń >>

KOMENTARZE

Please enter your comment!
zapoznałem się z regulaminem
Please enter your name here