Matematyczni Ryśliciele z Nędzy w świecie matematyki [ZDJĘCIA]

Matematyczni Ryśliciele z Nędzy w świecie matematyki
Matematyczni Ryśliciele z Nędzy w świecie matematyki

Uczniowie VII klasy opracowali autorską książkę matematyczną. Zwiedzili także Świat Techniki w Ostrawie, a także nagrywali własne filmiki związane z matematyką.

Siódmoklasiści ze Szkoły Podstawowej im. Powstańców Śląskich w Nędzy ukończyli pracę nad projektem „Matematyczni Ryśliciele – wizualny świat matematyki”, który wykonali w ramach Programu mPotęga – V edycji konkursu grantowego Fundacji mBanku.

- reklama -

Projekt powstał w maju 2018 r., kiedy to nauczycielki – Małgorzata Mielnik i Anna Wojtek – zgłosiły go do konkursu i znalazł się on pośród 15 najlepszych projektów w Polsce w kategorii klas 7-8 SP i gimnazjum (a było ich aż 598). Projekt to zestaw metod i narzędzi pracy z uczniem mający na celu przede wszystkim poprawienie wizerunku najtrudniejszego przedmiotu w szkole oraz rozbudzenie wśród uczniów zainteresowań matematycznych i wiary we własne możliwości intelektualne. Cały projekt składał się z trzech głównych modułów, podczas których uczniowie dowiedzieli się, że matematyka jest podstawą innych nauk i nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Już we wrześniu 2018 r. uczniowie mogli zainspirować się wystawami podczas wycieczki naukowej do Świata Techniki w Ostrawie, aby później, w październiku, stworzyć swoje własne filmiki matematyczne.

Filmiki te miały za zadanie przybliżyć i ukazać nam wszystkim wszechobecność matematyki w życiu codziennym, ale także pokazać wiele ciekawostek matematycznych. Koordynatorki projektu ogłosiły konkurs na najlepszy film matematyczny w całej szkole. Zwycięskie filmy zostały opublikowane na naszej projektowej stronie internetowej www.matematyczni-rysliciele.pl, która powstała w listopadzie. Ponadto uczestnicy programu stworzyli matematyczne pomoce dydaktyczne, wydrukowane na drukarce 3D, które można wykorzystywać podczas lekcji.

Ostatnim etapem pracy było opracowanie autorskiej książki matematycznej przy wykorzystaniu techniki sketchnotingu. Sketchnoting – czyli inaczej szkic-notatka, to metoda używana w myśleniu wizualnym, polegająca na notowaniu z wykorzystaniem dużej liczby elementów wizualnych, najczęściej wykonywanych ręcznie. Forma taka nie tylko wspomaga zapamiętywanie pojęć czy wzorów, ale także tworzy bardziej zrozumiały przekaz – pobudza kreatywność.

Książka Matematyczni Ryśliciele – zestaw matematycznych szkico-notatek z zadaniami – to zbiór notatek o różnej tematyce, które mogą być wykorzystane podczas lekcji matematyki jako urozmaicenie tradycyjnych metod wprowadzania zagadnień czy wzorów. Dodatkowo książka zawiera kilka przydatnych kart pracy z zadaniami, których można użyć na lekcji, jako kartkówki lub zadania sprawdzające poziom opanowania materiału. Część z nich zawiera elementy oceniania kształtującego, pozwalającego uczniom na samoocenę. Książka ta została rozesłana do szkół podstawowych powiatu raciborskiego oraz udostępniona na stronie internetowej projektu. – Mamy nadzieję, że nauczyciele matematyki chętnie zajrzą do naszej książki, ale także zainspirują się nią i stworzą własne szkico-notatki, aby urozmaicić lekcje matematyki – mówią uczniowie.

Praca nad całością wymagała sporo wysiłku ze strony uczniów i koordynatorek, ale była także wspaniałą matematyczną przygodą, która zostanie w ich myślach na długi czas.

fot. SP w Nędzy
oprac. /kp/

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj