Na Targach Silesia Komunikacja 2019 zaprezentowano elektryczny autobus RAFAKO w pełnej kompletacji. To kolejny etap projektu, przed inżynierami z RAFAKO już tylko testy drogowe i homologacja.
W zaprezentowanym na targach autobusie można już podziwiać nowoczesne i komfortowe wnętrze, w tym ergonomiczne rozwiązania w kabinie kierowcy, z elektronicznym, multifunkcyjnym panelem sterowania. Autobus jest przystosowany do przewożenia 53 osób, w tym 25 na wygodnych miejscach siedzących. To jedna z możliwych aranżacji wnętrza, autobus może być również w wersji typowo miejskiej, z większą liczbą miejsc stojących oraz w specjalistycznej wersji szkolnej. Autobus został zaprojektowany i wykonany od początku jako autobus z elektrycznym układem napędowym i zasilaniem bateryjnym. Baterie umieszczono w podwoziu pojazdu, co znacznie obniżyło środek ciężkości i poprawiło stabilizację toru jazdy a zarazem pozwoliło zachować niską podłogę w przestrzeni pasażerskiej. Jest to innowacyjne rozwiązanie RAFAKO, dzięki któremu, wysokość autobusu wynosi tylko 3,2 metra, co pozwoli mu wjeżdżać pod każdy w zasadzie wiadukt w naszych miastach. Dodatkowo, długość 8,5 metra i szerokość 2,45 metra umożliwiają mu swobodne poruszanie się w centrach miast. Sprawdzi się także w miastach, których starówki często z jednej strony objęte są strefą zeroemisyjną, a z drugiej, pełno w nich wąskich i krętych uliczek. Ta przewaga autobusu RAFAKO może stanowić także dużą szansę na eksport pojazdu.
– Już cztery miesiące temu, kiedy pokazaliśmy gotową bryłę, zainteresowanie tym projektem przeszło nasze najśmielsze oczekiwania – powiedział Jarosław Dusiło, Wiceprezes RAFAKO S.A. – Podaliśmy wtedy także harmonogram prac nad projektem a dzisiejsza prezentacja kompletnego już autobusu, pokazuje, że dotrzymujemy słowa. Kolejny etap to prace nad homologacją – dodał.
Do napędu autobusu przewidziano dwa rodzaje trójfazowych silników synchronicznych o mocy ok. 140 kW o dużej sprawności – rzędu 96 %, znacznie wyższej od stosowanych dotychczas rozwiązań. Baterie również przewidziano w dwóch wersjach, NMC 144 kWh wraz z pokładową ładowarką, które pozwolą na przejechanie ok 140 km, oraz LTO o pojemności 61 kWh – tu zasięg naładowanego pojazdu wyniesie ok. 70 km.
– Dzisiaj prezentujemy już kompletną wersję pojazdu, wszystkie systemy zostały uruchomione, autobus jest sukcesywnie przygotowywany do pierwszych jazd. Chcielibyśmy jesienią przeprowadzić testy, tak aby w 2020 mógł pojawić się u pierwszych klientów – powiedział Michał Maćkowiak, odpowiedzialny w RAFAKO za projekt E – busa.
Autobus to bardzo innowacyjna konstrukcja. Dach i ściany są wykonane z lekkich materiałów, szkielet wykonany jest w technologii samonośnej, z lekkich otworowanych i giętych elementów ze stali nierdzewnej oraz z lekkich i wytrzymałych elementów z laminatów poliestrowych. Zapewnia to odpowiednią wytrzymałość a zarazem bezpieczeństwo pasażerom i kierowcy. Każda wersja autobusu wyposażona jest w platformy do wjazdu oraz specjalne miejsca dla osób z niepełnosprawnościami.
/oprac. eu/