Wernisaż wystawy grafik w technice własnej pt. „KALMARYZACJA” odbył się wczoraj (24.09) na Zamku Piastowskim. Autorem ekspozycji jest Piotr Dziewanowski urodzony w Gdańsku w 1983 roku.
W ramach działań powiatowych dla mieszkańców w domu książęcym, w sali żyrandolowej na Zamku Piastowskim w Raciborzu odbył się wernisaż wystawy grafik w technice własnej pt. „KALMARYZACJA”. Piotr Dziewanowski, autor wystawy, to rysownik – pasjonat. Na co dzień zajmuje się konserwacją zabytków wydobytych z dna Morza Bałtyckiego. W ciągu ostatnich lat kilkakrotnie połączył pasję rysowniczą i konserwatorską, gdy tworzył rysunki zabytków do monografii poświęconych przemianom w szkutnictwie rzecznym w Polsce oraz Miedziowcowi- średniowiecznemu statkowi odkrytemu w Zatoce Gdańskiej. Autor kilku wystaw na terenie Gdańska (Cafe Albert, Ratusz Kultury 2019; Degustatornia, Fajna Sztuka 2018, Graciarnia 2017; Vinifera, Protokultura 2016; Arthouse 2015; WiMBP 2009) oraz murali w gdańskich lokalach (Graciarnia, Rednek, Na Okrągło, Degustatornia). Twórca rysunkowego projektu Kalmaryzacja, obejmującego prace o różnej tematyce: od prześmiewczych po bardzo poważne. Poczuciem absurdu zaraził się od Monty Pythona oraz Juliana Antonisza, mrok odkrył zaś dzięki twórczości Zdzisława Beksińskiego. Bardzo często przewijającymi się w jego twórczości motywami są gry słowne oraz mniej lub bardziej fantastyczne zwierzęta.
– Prace, które można zobaczyć na wystawie są wydrukami z oryginałów. Wszystkie oryginalne prace powstały na papierze A4, są to grafiki w technice własnej (tusz lub cienkopisy kreślarskie). W dużej części przedstawiają one kury… Jako, że ostatnio przeżywam okres fascynacji tymi zwierzętami. Są też motywy, które narysowałem w czasie tegorocznej, rowerowej wędrówki trasą wzdłuż Wisły, z Krakowa do Gdańska. Inspiracją dla nich była kopia późnoromańskich drzwi katedralnych z Płocka (Drzwi Płockie), które zobaczyłem w trakcie rowerowego rajdu – mówi Piotr Dziewanowski.
/Zamek Piastowski publ. c/