Invest in Racibórz, Browar Racibórz, Mieszko – to najważniejsze marki jakie promowało Miasto podczas Kongresu MŚP w Katowicach. Wiceprezydent Michał Fita brał też udział w panelu nt. sportu.
Miasta stawiają na sport – to temat panelu dyskusyjnego, w którym udział brał Michał Fita, wiceprezydent Raciborza. Podczas debaty, w której udział wziął m.in. Czesław Lang próbowano odpowiedzieć na pytanie jak wykorzystać sport w promocji miasta.
W drugim dniu Europejskiego Kongresu MŚP Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach zapewniła uczestnikom bardzo bogaty program prelekcji, warsztatów i spotkań. Odbyło się blisko 50 dyskusji panelowych rozwijających problematykę każdej ze ścieżek tematycznych. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się panele prawne, w które zaangażowane były znakomite kancelarie: Żyglicka i Wspólnicy, Raczkowski Paruch, Andersen Tax&Legal, Vinci&Vinci. O sytuacji prawnej przedsiębiorców debatowano także podczas Otwartego Posiedzenia Rady Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP.
Sporo można się było dowiedzieć o finansach i możliwościach rozwoju np. na rynku kanadyjskim lub węgierskim. Podczas warsztatu: „Kanada – rynek perspektyw dla każdej firmy”, przedstawiciele Departamentu Współpracy Ekonomicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych zaprezentowali korzyści płynące z podpisania CETA, czyli umowy gospodarczo-handlowej między Unią Europejską, a Kanadą. Szukając dróg rozwoju poza Europą warto zwrócić uwagę na kanadyjski rynek. Dobrym rozwiązaniem jest także skorzystanie z puli dofinansowania z Funduszy Norweskich. Operatorem programu dedykowanego Małym i Średnim Przedsiębiorstwom jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Możliwości dostępne na polskim rynku finansowym zostały przedstawione przez przedstawicieli Banku PEKAO, Pekao Leasing.
Poruszano ważne tematy związane z ekologią: dotyczące efektywności energetycznej w przedsiębiorstwach, obiegu zamkniętego, niskiej emisji. Sesje ekologiczne przebiegały pod egidą Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
Panele dyskusyjne dotyczące spraw miast i samorządów, były tym ważniejsze, iż wczorajszy dzień zakończony został ogłoszeniem zwycięzców programu Samorząd Wspiera MŚP. Nagrody w tegorocznej edycji programu otrzymały miasta Sosnowiec, Katowice, Mysłowice, Koszalin i gmina Jasienica. Honorowe wyróżnienia trafiły do Zabrza i Dąbrowy Górniczej. Zwycięskie miejscowości to te przestrzenie na mapie Polski, w których panuje dobry klimat dla biznesu.
Rekordowym powodzeniem cieszyły się panele i prezentacje odbywające się w ramach ścieżki Akademia Marketingu i Sprzedaży. Wzięli w nich udział m.in. Wiktor Balcer, Andrzej Grudziński i Marcin Wojda z Cityboard Media, Czesław Lang – organizator Tour de Pologne, Krzysztof Sarnecki – prezes zarządu Quest Change Managers, Dawid Czechowicz z Coconut Agency, Joanna Jabłczyńska, radca prawny, ekspert w dziedzinach prawa autorskiego, ochrony dóbr osobistych i rynku kapitałowego, właścicielka Kancelarii Prawnej Joanna Jabłczyńska, insp. Mariusz Sokołowski, były rzecznik prasowy Komendanta Głównego Policji, partner agencji R4S.
Ten ostatni był jednym z prelegentów panelu „Błąd, skandal, utrata reputacji, czyli zarządzanie kryzysem medialnym”. Tłumnie zebranym uczestnikom spotkania radził: – Nie czekajcie bezczynnie w nadziei, że sprawa nie wypłynie. Bądźcie gotowi na kryzys medialny. Przygotujcie oświadczenie – dacie sobie w ten sposób chwilę oddechu, żeby pomyśleć co dalej. Dopóki kryzys nami miota, jesteśmy przegrani. Trzeba przejąć kontrolę.
Podczas innych paneli tego zakresu tematycznego rozmawiano m.in. o emocjach w marketingu, skutecznych negocjacjach czy marketingu sportowym.
Po raz trzeci podczas EKMSP obecny był Zamek Cieszyn ze swoim prestiżowym konkursem Śląska Rzecz, w którym co roku nagradzane są najlepsze przykłady śląskiego dizajnu. W tym roku oprócz prezentacji wystawy finałowej, w programie Kongresu MŚP znalazło się również ogłoszenie wyników konkursu. Zwycięzcy tegorocznej edycji to: – Kolekcja mebli Shark&Orka zaprojektowana przez Tomasza Augustyniaka dla marki Marbet (w kategorii Produkt), – Książka „Wymiennik. Edukacja artystyczna w obiegu otwartym” zaprojektowana przez Jana Piechotę dla Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach (w kategorii Grafika Użytkowa), – Projekt „Promenada na południe. Historia ulicy Kościuszki” (Anna Bil, Magdalena Szklarczyk-Kominko, Urszula Augustyniak, Martyna Bielak/ Grupa robocza Kościuszki + Anna Kopaczewska, Jan Dybała/ Atelier S10) wdrożony przez Katowice Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek (w nowej kategorii Wystawiennictwo)
– W tym roku jak zawsze pojawiło się dużo wyjątkowo dobrego projektowania graficznego. To jest też bardzo ciekawa edycja dla wzornictwa przemysłowego, bo nagrodzone zostały meble, a do tej pory nasze województwo nie było specjalnie kojarzone z innowacjami w tym zakresie. To pokazuje, że Śląsk się zmienia – mówiła Ewa Gołębiowska, dyrektor Zamku Cieszyn.
/materiał prasowy organizatora: Regionalna Izba Gospodarcza, oprac. i/