Sprawdź ważność swojego dowodu osobistego

0
koniec ważności dowodu osobistego

Ministerstwo Cyfryzacji podaje, że w tym roku kończy się ważność dowodu tożsamości prawie 1 050 000 osobom. Co więcej, w wiek dorosłości wkracza 160 tysięcy młodych ludzi z rocznika 2002, w związku z tym są oni zobligowani do wyrobienia często swojego pierwszego dowodu osobistego.
Dobra wiadomość jest taka, że można składać elektroniczne wnioski o nowe dokumenty. Jest to bardzo wygodne i szybkie rozwiązanie.

W 2019 roku zostało złożonych 160 tysięcy wniosków online o nowe dowody oraz ponad 17 tysięcy zawiadomień online o zagubionych dowodach tożsamości.

- reklama -

Pełnoletność osiąga rocznik 2002

W tym roku zapowiada się duży ruch w wydziale dowodów osobistych. Łącznie ponad 1200 00 Polaków będzie musiało złożyć wniosek o wyrobienie nowego dokumentu. Część osób z powodu zakończenia jego ważności (minął okres 10 lat od daty wyrobienia dowodu), inni natomiast z rocznika 2002, którzy jeszcze nie mieli dowodu osobistego, a właśnie osiągają pełnoletność. W obu przypadkach warto załatwić formalności przez Internet. Jest to wyjątkowo proste, wygodne i pozwala zaoszczędzić wiele czasu.

Załóż profil zaufany

Złożenie elektronicznego wniosku w sprawie wyrobienia nowego dowodu osobistego, możliwe jest tylko poprzez założenie profilu zaufanego. Warto zaznaczyć, że profil ten jest darmowy, a za jego pośrednictwem można załatwić wiele różnych spraw drogą elektroniczną, np. rozliczyć podatki.

Szczegółowe informacje na temat profilu zaufanego oraz składania wniosków elektronicznych, znajdują się na stronie www.pz.gov.pl.

Wniosek o dowód

W celu złożenia wniosku o dowód osobisty, należy wejść na stronę www.gov.pl i postępować według dostępnej tam instrukcji.

Do złożenia wniosku online niezbędny jest profil zaufany oraz zdjęcie dowodowe w wersji elektronicznej.

Na portalu www.gov.pl należy zalogować się na konto Mój GOV (znajdujące się w prawym górnym rogu) i wybrać usługę „Uzyskaj dowód osobisty z warstwą elektroniczną”.

Następne kroki:

· Wybierz powód ubiegania się o dowód;

· Wybierz dowolny urząd, z którego odbierzesz dowód;

· Zaznacz, czy chcesz mieć podpis osobisty. To zaawansowany podpis elektroniczny umieszczany w e-dowodzie, który ma taką samą ważność jak własnoręczny podpis. Może on być używany także do załatwiania spraw z firmami lub osobami, jeżeli wyrażą na to zgodę;

· Dołącz spełniające wymogi zdjęcie;

· Zweryfikuj poprawność danych, ponieważ będą one dostępne na oryginalnym dowodzie;

· Wypełnij wszystkie brakujące dane kontaktowe. Sprawdź, czy podany e-mail jest poprawny, ponieważ tam dostaniesz wiadomość z numerem wniosku oraz nazwą urzędu, w którym możliwy będzie odbiór dokumentu;

· Kiedy wypełnisz formularz, system przekieruje Cię do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl;

· Podpisz wniosek profilem zaufanym.

Pierwszy e-dowód

Nawet jeżeli pełnoletność osiągnąłeś już parę lat temu, odebrany w tym roku dokument tożsamości, będzie Twoim pierwszym e-dowodem!

E-dowód jest nośnikiem identyfikacji elektronicznej i w takiej postaci jest odbierany przez osoby, które złożyły wniosek o nowy dowód po dacie 4 marca 2019 r. E-dowód ma wbudowany bezstykowy chip, dzięki któremu jego właściciel ma możliwość elektronicznego komunikowania się z organami administracji publicznej i załatwiania różnego rodzaju spraw urzędowych przez Internet, podpisywanie dokumentów online, a nawet korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach.

Co w przypadku zgubienia e-dowodu?

Niewątpliwą zaletą e-dowodu jest postępowanie w przypadku jego zagubienia. Właściciel ma bowiem możliwość zawieszenia dokumentu na okres 14 dni. Oznacza to, że ma on dwa tygodnie na znalezienie dokumentu i dopiero po upływie tego czasu dowód będzie automatycznie unieważniony. Jeżeli natomiast się znajdzie, można cofnąć jego zawieszenie. Co więcej, wniosek umożliwiający czasowe zawieszenie lub odwieszenie e-dowodu, może być złożony przez Internet.

 

***

O projekcie

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” jest realizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji i Państwowy Instytut Badawczy NASK. Celem kampanii jest:

– Rozpowszechnianie korzystania z technologii w życiu codziennym wśród ludzi w różnym wieku;

– Pokonywanie barier związanych z niechęcią do technologii;

– Wzrost kompetencji społeczeństwa w zakresie technologii.

Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci oraz programowanie.

Artykuł został opracowany na podstawie komunikatu Ministerstwa Cyfryzacji, wydanego 2 stycznia 2020 r.

 

- reklama -

Ogłoszenia PLUSYdlaBIZNESUWięcej ogłoszeń branżowych >>

KOMENTARZE

Please enter your comment!
zapoznałem się z regulaminem
Please enter your name here