YouTube od lat króluje na świecie w zakresie udostępniania materiałów wideo. Wydaje się jednak, że powoli powstaje dla niego poważna konkurencja pod postacią TikToka. Co to za serwis?
Początki TikToka
TikTok to aplikacja mobilna, która pozwala na tworzenie i udostępnianie krótkich materiałów wideo. Została stworzona przez chińskie przedsiębiorstwo ByteDFance całkiem niedawno, bo we wrześniu 2016 roku. W Chinach TikTok jest upowszechniony pod zupełnie inną nazwą, a mianowicie Douyun. Aplikacja ta jest dostępna w ponad 75 wersjach językowych, w 150 krajach świata. Według danych z czerwca 2018 roku miała ona łącznie ponad pół miliarda użytkowników.
Na czym polega fenomen TikToka?
Targetem dla aplikacji TikTok jest młody odbiorca – korzystają z niej głównie dzieci i młodzież. Najważniejszą funkcjonalnością aplikacji jest możliwość wysyłania bardzo krótkich materiałów wideo – nie dłuższych niż 15 sekund. Treścią udostępnianych filmów powinny być krótkie teledyski muzyczne. W praktyce bywa jednak różnie.
Początkowo TikTok uplasował się w segmencie platform i aplikacji przeznaczonych tylko dla najmłodszych. Jednak obecnie 60 proc. użytkowników aplikacji w USA to już nie dzieci, ale osoby w wieku od 16 do 24 lat. Dzięki takiemu kierunkowi rozwoju, aplikacja ta staje się coraz bardziej dochodową platformą. Tylko w 2018 roku Amerykanie wydali na niej kwotę ponad 23 mln dolarów.
Społecznościowa platforma rozrywkowa TikTok wchłonęła w sierpniu 2018 roku inną, podobną aplikację Myusical.ly i jej wszystkich użytkowników. Natomiast w lipcu 2019 roku twórca serwisu, firma ByteDance, podawała, że tworzone są dalsze plany ekspansji platformy w najbliższej przyszłości. Do korzystania z niej potrzebny jest tylko smartfon, tablet czy komputer z kamerką oraz dostęp do internetu. Dla zapewnienia wygody korzystania z TikToka warto zainwestować w stabilne łącze internetowe, takie jak internet światłowodowy od UPC.
Dynamiczny wzrost popularności
Społecznościowa aplikacja TikTok ma za sobą bardzo dobry rok. W 2019 roku zanotowała bowiem, według oficjalnych danych, dynamiczny wzrost popularności. Obecnie w skali globalnej TikTok ma już 1,5 mld użytkowników, a właściciel platformy dodaje, że 700 ml osób korzysta z niej codziennie. Branża social media i jej eksperci przewidują, że 2020 rok będzie należeć właśnie do dojrzewającej i ewoluującej aplikacji TikTok. Nie jest ona już tylko rozrywką dla dzieci, zyskuje bowiem sympatyków z różnych grup wiekowych, przez co staje się coraz poważniejszym partnerem dla segmentu mediów społecznościowych. Przypuszczalnie TikTok zacznie odbierać użytkowników przede wszystkim takim serwisom jak Instagram i Snapchat.
Plany rozwojowe dla TikToka
TikTok rozwija się nieustannie, dopasowując do potrzeb zmieniającego się rynku i poszerzającego się grona użytkowników. Jesienią tego roku na platformie pojawiły się nowe formaty reklamowe. ByteDance chce w najbliższej przyszłości na bazie aplikacji TikTok uruchomić własny muzyczny serwis streamingowy.
Źródłem sukcesu TikToka z pewnością jest prostota korzystania z niego. Użytkownicy aplikacji mają możliwość przebicia się ze swoim materiałem wideo do gigantycznej widowni już z pierwszymi materiałami, jakie dodają w serwisie. Można tu znaleźć bardzo dużo kont i wszelkiego rodzaju materiałów. Ich odbiorcami są nawet setki tysięcy ludzi. Naturalny dostęp do popularnej muzyki, w rytm której wszystko wygląda lepiej, to kolejny filar, na którym wspiera się TikTOk.
W 2020 roku TikTok pozostanie na fali wzrostowej. Będzie jedną z najszybciej rosnących społeczności na świecie. Będzie stanowić realną konkurencję dla Instagrama, zwłaszcza że konta TikTok są tworzone na razie często równolegle do kont Instagram. Z czasem to się jednak zmieni.
Rozwój TikToka zagraża pozycji Snapchata. Aplikacja ta idealnie wpasuje się w oczekiwania osób należących do tzw. Generacji Z, czyli współczesnych nastolatków. Tik Tok jest łatwy w obsłudze i prosty w eksploatacji. To przede wszystkim kanał społecznościowy z możliwością interakcji między użytkownikami przy użyciu wiadomości, komentarzy i reakcji.
/artykuł reklamowy/