Chodzi o budowę węzła na skrzyżowaniu DK1 z DW933 w Pszczynie.
O pilne podjęcie działań zmierzających do budowy węzła drogowego na skrzyżowaniu krajowej „jedynki” z drogą wojewódzką 933 – ul. Męczenników Oświęcimskich w Pszczynie apelują do premiera starostowie śląskich powiatów. Podjęciem stanowiska w tej sprawie zakończył się Konwent Powiatów Województwa Śląskiego, który odbył się w Pszczynie. Powiat raciborski reprezentował starosta Grzegorz Swoboda.
– W dokumencie apelujemy o zapewnienie finansowania tej inwestycji – starosta pszczyński Barbara Bandoła przypomina, że jest to rozwiązanie od dawna oczekiwane przez mieszkańców i zostało już zaprojektowane. Estakada na drodze krajowej i skrzyżowanie z ruchem okrężnym poniżej ma upłynnić ruch oraz zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza. Każdej doby przejeżdża tędy średnio ok. 42 tysiące pojazdów, które na odcinku od Goczałkowic-Zdroju do wylotu z Pszczyny stoją w korku. – Wszyscy wiedzą, że mamy tu fatalne powietrze. Ta sytuacja się do tego przyczynia – mówi starosta Bandoła.
Przewodniczący Konwentu Powiatów Województwa Śląskiego Andrzej Płonka, starosta bielski, podkreśla, że jest to inwestycja strategiczna nie tylko dla Pszczyny i powiatu pszczyńskiego, ale dla całego południa województwa. – W przyszłości część samochodów jadących z Cieszyna i Żywca w kierunku Katowic przeniesie się pewnie na nową drogę S1, ale trzeba zaznaczyć że od Czechowic-Dziedzic nie będzie alternatywy, ponieważ zjazd na trasę, która ma być dopiero budowana, będzie odległy – prawdopodobnie dopiero w Miedźnej. Projekt jest zawieszony z powodu braku finansowania. Boimy się, że zostanie on zaniechany w wyniku różnych innych potrzeb w kraju – mówi przewodniczący Płonka.
Projekt budowy węzła na skrzyżowaniu DK1 z DW933 był wpisany jako przedsięwzięcie kluczowe w „Programie dla Śląska” opublikowanym przez ministerstwo rozwoju w grudniu 2017 r. Dokument był prezentowany przez premiera w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach. Rok później Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała od biura projektowego gotową dokumentację projektową tego przedsięwzięcia. Tymczasem w 2019 r. przedstawiciele GDDKiA poinformowali, że inwestycja nie będzie realizowana. Jako główny powód podano budowę w regionie alternatywnej trasy S1, wyrażając nadzieję, że po jej wybudowaniu ruch na krajowej „jedynce” się zmniejszy.
– Argumentacja ta pomija jednak zasadniczy aspekt – na odcinku pomiędzy Czechowicami-Dziedzicami a Bielskiem-Białą wzdłuż DK1 powstało kilka bardzo dużych hal logistycznych służących obsłudze tranzytowych i lokalnych przewozów towarów. Kilka następnych hal jest w budowie. Przewoźnicy nie przeniosą zatem swoich przewozów na inne drogi – czytamy w dokumencie.
Stanowisko Konwentu Powiatów Województwa Śląskiego ma zostać przesłane do premiera, właściwego ministerstwa, wojewody śląskiego, marszałka województwa śląskiego oraz GDDKiA.
oprac. /kp/