Mimo ograniczeń w wielu miejscach życie toczy się takim samym trybem jak dotąd. Każdego dnia na świat przychodzą dzieci, których narodzenie trzeba zgłosić. – Rodzicu, nie musisz w tej sprawie wybierać się do urzędu – zostań w domu, zrób to online – apeluje Ministerstwo Cyfryzacji.
Rodzice maluchów mają 21 dni od otrzymania karty urodzenia na to, aby zgłosić narodzenie nowego członka rodziny. To konieczne po to, by dziecku nadano numer PESEL, otrzymać odpis aktu urodzenia i zameldować syna lub córkę. Wszystkie te sprawy można załatwić w domowy zaciszu. Wystarczy komputer i krótka chwila.
Bezpieczna wizyta
Wiele urzędów w Polsce w ostatnich dniach zmienia organizację swojego działania. Zachęca do korzystania z e-administracji. W niektórych miastach, w związku z wprowadzonymi ograniczeniami, pewne usługi procedowane są tylko online. Należy do nich m.in. obowiązek zgłoszenia narodzin dziecka. Taki obowiązek istnieje. Dzięki internetowi nie trzeba ryzykować – można go dopełnić nie wychodząc z domu. Oto jak to zrobić.
Początek jest zawsze taki sam – wizyta na www.GOV.pl. Znajdują się tam wszystkie dostępne e-usługi, ich proste opisy i elektroniczne formularze, które wystarczy tylko wypełnić, podpisać i wysłać. Jak można je podpisać? Profilem zaufanym. Poniżej instrukcja, jak go założyć.
Dziecinnie proste
Będąc na www.GOV.pl, w prawy górny róg strony należy znaleźć wejście na konto Mój GOV. Po zalogowaniu należy wybrać e-usługę „Zgłoszenie urodzenia dziecka”.
Cały proces to tylko pięć prostych kroków.
Krok 1: Oświadczasz, że jesteś rodzicem.
Krok 2: Sprawdzasz poprawność swoich danych oraz wprowadzasz dane drugiego rodzica.
Krok 3: Uzupełniasz dane dziecka.
Krok 4: Wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób odbioru dokumentów.
Krok 5: Sprawdzasz wszystkie informacje we wniosku i podpisujesz go profilem zaufanym.
W zgłoszeniu warto podać swój adres e-mail i numer telefonu – mogą się przydać, gdyby kierownik Urzędu Stanu Cywilnego potrzebował wyjaśnień.
Elektroniczne dokumenty
– Co ważne, nasza e-usługa umożliwia nie tylko zgłoszenie narodzin dziecka, ale i załatwienie kilku innych spraw – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Na podstawie elektronicznego zgłoszenia kierownik USC sporządza akt urodzenia oraz inne dokumenty – jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL i – jeśli maluch został zameldowany – także zaświadczenie o zameldowaniu. Wszystkie te dokumenty rodzice mogą dostać drogą elektroniczną – dodaje szef MC.
Ta e-usługa działa od 1 czerwca 2018 r. i z miesiąca na miesiąc jest coraz bardziej popularna. Dzięki niej do dziś online zgłoszono narodziny ponad 81 tysięcy dzieci.
oprac. /kp/