Do rozwoju elektromobilności ma się przyczyniać m.in. obniżenie cen akumulatorów.
Od 2025 r. popyt wśród europejskich nabywców nowych samochodów na pojazdy całkowicie elektryczne (BEV), który w 2020 r. stanowił ok. 5%, przewyższy inne układy napędowe. Do 2030 r. ma on osiągnąć poziom ok. 50%, a do 2040 r. ok. 70%. Popyt na klasyczne hybrydy osiągnie natomiast szczyt w 2024 r. i spadnie poniżej 10% do 2040 r. W przypadku hybryd typu plug-in popyt do 2025 r. ma wzrosnąć do 20% napędzany spadającymi cenami akumulatorów, a następnie do 2050 r. zmniejszyć się do 10%.
Kluczowym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe pozostaje niezmiennie cena pojazdu, którą w głównej mierze determinuje koszt akumulatorów trakcyjnych. Eksperci oczekują, że ceny tych komponentów będą nadal spadać zgodnie z trendem obserwowanym od 2010 r. Koszty produkcji pojazdów BEV zostaną obniżone o 25%, a do 2028 r. ceny zakupu dla wszystkich segmentów samochodów zrównają się.
Udział nowych BEV wyniesie w Polsce 13,9% w 2025 r. Potencjał wzrostu tego segmentu odnotowywano już we wcześniejszych latach – w 2021 r. na krajowym rynku zarejestrowano prawie dwukrotnie więcej samochodów całkowicie elektrycznych niż w roku 2020 r.