Koleje Śląskie planują zakup 20 pojazdów do przewozów o charakterze regionalnym.
Pierwsza w tym roku debata w ramach cyklu „Miasta Idei” miała pomóc w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania, jak promować kolej i co jeszcze należy zrobić, by pozyskiwała większą liczbę pasażerów. Dyskutowano także o realizacji projektów Kolej Plus oraz o włączeniu się do utrzymania Kolei Śląskich przez metropolię i miasta. Obecnie głównym płatnikiem w kontekście utrzymania tego przewoźnika jest przede wszystkim Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.
– Utrzymanie Kolei Śląskich będzie w 2023 r. kosztowało województwo aż 307 mln zł. Jeśli dodamy do tego wsparcie dla PolRegio, przewoźnika gwarantującego tzw. połączenia stykowe pomiędzy województwami, otrzymamy kwotę 370 mln zł, co daje w sumie aż 12% budżetu, jakim dysponujemy. To pokazuje, jak gigantyczne są dzisiaj koszty utrzymania transportu publicznego. Bez wątpienia czeka nas zatem rok trudny, gdzie naszym zadaniem jest utrzymanie stanu obecnego – zarówno tras i taboru, a w latach kolejnych myśleć o dynamicznym rozwoju – podkreślił Jakub Chełstowski.