Środki zostaną przeznaczone na drogi dla pieszych oraz pieszych i rowerów, drogi dla rowerów, przejścia dla pieszych, przejazdy dla rowerów oraz perony przystankowe.
Miasto Racibórz pozyskało 6,97 mln zł dofinansowania na zadania mające na celu poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu. Środki pochodzą z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. To największe dofinansowanie w skali województwa, stanowiące ok. 1/3 całej puli środków.
Przyznane środki podzielone zostaną pomiędzy sześć modułów: drogi dla pieszych, drogi dla pieszych i rowerów, drogi dla rowerów, przejścia dla pieszych, przejazdy dla rowerów oraz perony przystankowe wraz z dojściem do tych peronów.
– Zły stan podbudowy oraz nawierzchni chodników oraz krawężników wymaga pilnego remontu. Nawierzchnie są mocno wyeksploatowane przez wysoką częstotliwość ich użytkowania. Dzięki gruntownemu remontowi poprawi się zarówno komfort użytkowania przez pieszych, a także ich bezpieczeństwo. W ramach zadania remontu doczekają się dwa odcinki: ul. Juliusza Słowackiego od skrzyżowania z ul. Ocicką do skrzyżowania z ul. Ogrodową, a także ul. Wojska Polskiego i ul. Drzymały od skrzyżowania z pl. Wolności do skrzyżowania z ul. Sejmową – informuje raciborski magistrat.
Budowa nowych ciągów pieszo-rowerowych stanowić będzie uzupełnienie istniejącej już infrastruktury. Gęsta zabudowa wielorodzinna i rosnący trend poruszania się na rowerach wymaga dostosowania się do tych okoliczności. Drogi pieszo-rowerowe pozwolą zaspokoić potrzeby mieszkańców spacerujących, jak również poruszających się na rowerach. Poskutkuje to płynną mobilnością oraz poprawi dostępność do usług każdego użytkownika dróg. Nowe drogi pieszo-rowerowe powstaną w następujących lokalizacjach: ul. Katowicka (od końca istniejącej ścieżki rowerowej do ul. Słowackiego,) ul. J. Słowackiego (od ul. Ocickiej do ul. Ogrodowej), J. Matejki (od ul. J. Słowackiego do ul. Mariańskiej), ul. Ogrodowa (od pl. Bohaterów Westerplatte do ul. Słowackiego) oraz ul. Żorska od skrzyżowania z ul. Pszczyńską do istniejącego ciągu pieszo rowerowego w obrębie boiska SP 18.
Nowa infrastruktura uzupełni także istniejącą sieć dróg rowerowych w mieście. Przyczyni się to do zwiększenia ilości osób poruszających się ekologicznym środkiem transportu, a co za tym idzie – ograniczenia niskiej emisji. W ramach tego modułu wybudowane zostaną drogi rowerowe przy następujących ulicach: ul. Pastora Franciszka Michejdy od istniejącej drogi rowerowej przy ul. Mariańskiej do pl. Obrońców Westerplatte, a także ul. Pocztowa i Nowomiejska od ul. Pocztowej 10c do przejazdu w obrębie skrzyżowania Nowomiejskiej z ul. Czekoladową.
Jeśli chodzi o przejścia dla pieszych, wytypowano sześć przejść zlokalizowanych na drogach charakteryzujących się wysokim poziomem wypadkowości. Powstaną one w następujących miejscach: ul. Władysława Reymonta 22 (od strony stacji BP), ul. Władysława Reymonta 22 (od strony Parku Zamkowego), ul. Elżbiety (zjazd z DW 919), ul. Franciszka Grzonki (zjazd z DW 919), ul. Jana (zjazd z DW 919) i ul. Mickiewicza 8 (remont istniejącego przejścia).
Remont przejazdów dla rowerów z kolei poprawi widoczność i bezpieczeństwo rowerzystów. Masy, które wykorzystuje się do odnowienia malowania, cechują się wysoką odpornością na ścieranie i działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych. Są też dobrze widoczne na jezdni, szczególnie w nocy i podczas opadów deszczu. W tym module wytypowano 6 przejazdów w ciągu ulic: Warszawskiej, Opawskiej, i Mariańskiej.
Natomiast w ramach remontów przystanków autobusowych przewidziano wymianę podbudowy, nawierzchni, krawężników oraz przystosowanie ich do autobusów niskopodłogowych, co znacząco ułatwi korzystanie z komunikacji miejskiej ich użytkownikom. Wytypowane zostały perony przystankowe przy ulicach: J. Matejki, K. Miarki, Górnej i Siwonia.
oprac. /kp/