Dworzec, perony, linia do Racławic Śląskich. Kolejowe rewolucje w Raciborzu

pociag specjalny raciborz studzienna lk 177
Pociąg specjalny Żwirek w Raciborzu-Studziennej w 2022 r. Fot. arch. red.

Dworzec kolejowy w Raciborzu jest już gotowy na przyjęcie pasażerów. Jednak co z peronami? I kiedy pojedziemy pociągiem do Głubczyc i Racławic Śląskich?

Realizacja najbardziej wyczekiwanej przez raciborzan kolejowej inwestycji, czyli budowa dworca kolejowego, dobiega końca. Otwarcie obiektu po przebudowie planowane jest na 21 października. W budynku znajdują się poczekalnie, kasy i toalety, a także garaż na rowery i taras widokowy. Swoją siedzibę będą tutaj miały m.in. Stacja Młodych i Urban Lab. Teraz pasażerowie czekają na remont peronów. W tym przypadku prace odbędą się w ramach modernizacji linii nr 151 Kędzierzyn-Koźle – Chałupki. W latach 2027-2030 mają zostać przebudowane stacje Kędzierzyn-Koźle, Racibórz i Chałupki, pojawią się też nowe przystanki: Racibórz Ostróg i Racibórz Fabryczny. Ponadto na 54-kilometrowej trasie planowana jest wymiana torów i sieci trakcyjnej, aby zwiększyć prędkości pociągów ze 120 do 160 km/h dla składów pasażerskich i do 120 km/h dla towarowych.

- reklama -
Dworzec kolejowy w Raciborzu. Fot. arch. red.

W temacie kolei w regionie dzieje się jednak więcej. Trwa realizacja projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 177 i 294 Racibórz – Racławice Śląskie” w ramach Programu Kolej+. Jeszcze w tym roku zostanie podpisana umowa z wykonawcą dokumentacji projektowej. Od dnia zawarcia będzie miał on 42 miesiące na realizację dokumentacji. – Roboty na linii rozpoczną się po zakończeniu procesu dokumentacji, postępowaniu przetargowym oraz wyborze i podpisaniu umowy z wykonawcą na prace budowlane – szacowany czas to około siedem miesięcy od zakończenia dokumentacji projektu. Obecnie początek robót przewidujemy na pierwszy kwartał 2028 r. Planowany czas realizacji robót budowlanych to dwa lata – poinformowała nas Marta Pabiańska z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Całkowita wartość projektu to ponad 535 mln zł, zaś wkład własny ma wynieść 80,1 mln zł.

Liderem projektu jest Województwo Opolskie, a partnerami samorządy lokalne: Powiat Prudnicki, Gmina Głubczyce, Gmina Pietrowice Wielkie, Gmina Racibórz i firma Eko-Okna S.A. Celem podstawowym tej inwestycji jest poprawa dostępności do pasażerskiej komunikacji kolejowej mieszkańców powiatu głubczyckiego i rozwój linii kolejowych na terenie województwa opolskiego.

Dziś na części odcinka prowadzony jest ruch towarowy, ale linia w całości wymaga gruntownej modernizacji. Pozostanie jednotorowa, jednak będzie zelektryfikowana. Prędkość maksymalna pociągów pasażerskich ma wynosić 120 km/h. Planowana jest także korekta lokalizacji przystanku Ściborzyce Małe, zmiana nazwy przystanku Lekartów na Samborowice wraz z korektą lokalizacji oraz utworzenie nowych przystanków: Gadzowice, Cyprzanów i Wojnowice. Przebieg linii będzie wyglądał więc następująco: Racibórz – Racibórz Studzienna – Wojnowice – Samborowice – Cyprzanów – Pietrowice Wielkie – Tłustomosty – Baborów – Bernacice – Głubczyce – Gadzowice – Głubczyce Las – Ściborzyce Małe – Racławice Śląskie.

opolskie-zakamarki-baborow
Pociąg specjalny Opolskie Zakamarki w Baborowie. Linia nr 177. Fot. arch. red.

Czytaj także:

/kp/

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj