Ruszyła ogólnopolska kampania społeczna „Dobrze Cię widzieć”. Akcję zainaugurował, ambasador kampanii, popularny aktor Cezary Pazura Szkole Podstawowej w Kuźni Raciborskiej.
„Dobrze Cię widzieć” – to hasło wielkiej kampanii społecznej, której celem jest ochrona, przede wszystkim dzieci, przed wypadkami na drogach. Ogólnopolska akcja wystartowała 15 października w Szkole Podstawowej w Kuźni Raciborskiej. 370 uczniów dostanie odblaskowe kamizelki bezpieczeństwa. Takie same trafią wkrótce do każdego z ponad 3 milionów dziewczynek i chłopców ze szkół podstawowych w całej Polsce. Ambasadorem wyjątkowego przedsięwzięcia jest popularny aktor Cezary Pazura.
Podczas uroczystej inauguracji kampanii gośćmi uczniów Szkoły Podstawowej im. Jana Wawrzynka w Kuźni Raciborskiej są Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska i Minister Sprawiedliwości Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro. Akcja „Dobrze Cię widzieć” współfinansowana jest przez Fundusz Sprawiedliwości, którego dysponentem jest Minister Sprawiedliwości.
Kamizelki chronią życie
Ideą kampanii jest zwiększenie świadomości społecznej związanej z zagrożeniami w ruchu drogowym i realne przeciwdziałanie wypadkom. Chodzi o wykształcenie – zwłaszcza u dzieci, których zdrowie i życie jest najważniejsze – właściwych sposobów zachowania się na drogach. Dzieci muszą być bezpieczne – gdy idą do szkoły, wracają z zajęć do domu, wychodzą z tramwaju lub autobusu, przechodzą przez skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, jadą rowerem na wycieczkę. I w każdej innej sytuacji w ruchu drogowym.
Bez względu na to, w jaki sposób dziecko porusza się po drodze – jako pieszy, rowerzysta czy pasażer – powinno być widoczne dla pozostałych uczestników ruchu. Stąd hasło akcji „Dobrze Cię widzieć” i ogromne przedsięwzięcie, jakim jest przekazanie kamizelek odblaskowych wszystkim uczniom szkół podstawowych w Polsce. Przygotowane specjalnie dla dzieci wygodne i estetyczne kamizelki (w kilku rozmiarach, by czuć się w nich komfortowo) są praktyczne, a przede wszystkim najbardziej skuteczne. Poprzez odbijanie świateł nieporównywalnie większą powierzchnią niż w przypadku zwykłych odblasków (noszonych np. przy plecakach), umożliwiają dostrzeżenie najmłodszych w warunkach złej widoczności na drodze, co chroni przed potrąceniem przez samochód. Już wkrótce taką kamizelkę dostanie, całkowicie bezpłatnie, ponad 3 miliony dzieci!
Bezpieczeństwo przez edukację
Rozmiar akcji spowodowany jest skalą zagrożenia. W 2017 roku doszło w Polsce do 32 760 wypadków drogowych, w których śmierć poniosło 2 831 osób, a 39 466 zostało rannych. Jednym z najczęstszych rodzajów wypadków było „najechanie na pieszego”.
Szczególnie wstrząsające są dane dotyczące dzieci. W ostatnim roku w Polsce miały miejsce 2 822 wypadki drogowe z udziałem dzieci w wieku do 14 lat. W zdarzeniach tych 56 dzieci poniosło śmierć, a 3 116 doznało obrażeń. Ta sytuacja wymaga nadzwyczajnych działań, które zostały podjęte przy współudziale Ministerstwa Sprawiedliwości.
Samo bycie widocznym na drodze nie gwarantuje pełnego bezpieczeństwa, jeżeli dziecko nie wie, w jaki sposób powinno poruszać się w ruchu ulicznym. Dlatego akcja „Dobrze Cię widzieć” to nie tylko 3 miliony kamizelek odblaskowych, ale również szeroka kampania edukacyjna. Każdy uczeń szkoły podstawowej dostanie ulotkę (z planem lekcji na odwrocie). Będzie na niej „7 odblaskowych rad drogowych” – podręczny przewodnik bezpiecznego zachowania na drodze. Do wszystkich szkół podstawowych trafią też konspekty lekcji na ten temat – do wykorzystania przez nauczycieli.
Kampania przystępna dla dzieci
Równie ważny element kampanii to spoty i krótkie filmy animowane, które będą pokazywane w telewizji i internecie. Przygotowane w atrakcyjnej i przystępnej dla młodych odbiorców formie pomogą kształtować dobre nawyki wśród dzieci. Chodzi o to,
by nie przekazywać im jedynie teoretycznej wiedzy, lecz w praktyce pokazać,
jak należy bezpiecznie i mądrze uczestniczyć w ruchu drogowym. Tak właśnie pomyślane zostały spoty i kreskówki. Ambasadorem i „twarzą” kampanii został popularny aktor Cezary Pazura.
Kampania ma kształtować postawę odpowiedzialnego uczestnika ruchu drogowego. Przesłaniem są cztery wartości:
- wiedza – dotycząca zasad uczestnictwa w ruchu drogowym;
- świadomość – poznanie, w sposób dostosowany do wieku odbiorcy, konsekwencji nieprzestrzegania tych reguł;
- odpowiedzialność – zrozumienie, że zachowanie pieszego na drodze wpływanie tylko na jego życie i bezpieczeństwo, ale równie mocno dotyka pozostałych uczestników ruchu drogowego;
- gotowość – bycie odpowiednio wyposażonym (kamizelki odblaskowe) i umiejętność przystosowania się do zmiennych warunków na drodze;
- życzliwość – zrozumienie, że wszyscy uczestnicy ruchu drogowego mają wspólny cel: sprawne i bezpieczne przemieszczenie się, co łatwiej osiągnąć przy wzajemnym pozytywnym nastawieniu.
Misja przeciwdziałanie przestępczości
Ogólnopolska kampania „Dobrze Cię widzieć” ma szansę na stałe zapisać się w świadomości społecznej. Projekt będzie angażował wszystkich uczestników ruchu drogowego do zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach. Ma też ogromne znaczenie dla przeciwdziałania przestępczości.
Spowodowanie wypadku, w którym inna osoba traci życie lub jest ranna, to przecież przestępstwo. Podlegające odpowiedzialności określonej przez Kodeks karny, a przede wszystkim niezwykle groźne, bo przynoszące często nieodwracalne, tragiczne skutki. Dlatego kampania promująca bezpieczeństwo na drodze i kształtująca właściwy model zachowania w ruchu drogowym zyskała wsparcie Funduszu Sprawiedliwości.
oprac./R/
fot. UG Kuźnia Raciborska
akcja dobra, tylko dlaczego w czasie kampanii wyborczej ….
Kampania wyborcza w szkole z kandydatem do Sejmiku i pajacem aktorem. Zenada.