Zdaniem Konfederacji Lewiatan system funkcjonujący w niektórych placówkach konsularnych jest bardzo restrykcyjny, nieuporządkowany i okazuje się być znaczącą przeszkodą zarówno dla cudzoziemców, jak i przedsiębiorców.
Polscy pracodawcy zgłaszają liczne przypadki uzyskania przez cudzoziemca negatywnej decyzji w sprawie wizy w związku ze zmieniającymi się wymogami formalnymi, które nie zostały przedstawione na konsularnych stronach internetowych. Zweryfikowanie listy wymaganych dokumentów bezpośrednio z władzami konsularnymi jest często również niemożliwe z powodu braku odpowiedzi lub udzielenia niejasnych odpowiedzi. – Część polskich placówek dyplomatyczno–konsularnych w znaczący sposób utrudnia obywatelom państw trzecich uzyskanie dokumentów wizowych w celu wykonywania pracy na terytorium Polski – uważa Konfederacja Lewiatan.
Konfederacja Lewiatan podkreśla, że wielokrotnie podjęte próby kontaktu telefonicznego, często przez całe tygodnie, w oficjalnych godzinach pracy danego konsulatu, przy uwzględnieniu różnicy stref czasowych, są nieskuteczne w New Delhi, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Londynie i Abudży. Konsulat w Nigerii dodatkowo ma często wyłączony telefon.