40% Polaków nie ma świadomości praw przysługujących dyskryminowanym na rynku pracy, mimo że przepisy na ten temat pojawiają się nie tylko w Kodeksie pracy, ale również Konstytucji.
Prawie 60% Polaków aktywnych zawodowo uważa, że ich firmy powinny być bardziej zróżnicowane i otwarte na różnorodność. Sygnały płynące ze świata mobilizują firmy do tworzenia własnych programów wspierających poszczególne grupy społeczne.
Na polskim rynku pracy obecnych jest kilka pokoleń, a coraz liczniejsza jest grupa Silver Generation, czyli osoby w wieku 50-64 lat. Przybywa też obcokrajowców – pracownicy tymczasowi w Polsce reprezentują ponad 50 narodowości, ale też różne wyznania. Biorąc pod uwagę także kolor skóry, płeć, orientację seksualną czy stan zdrowia, to społeczności aktywne zawodowo mają siedem podstawowych zmiennych i cech, które zgodnie z prawem muszą być respektowane przez pracodawców.