MOTOrady: Diesel zimą… co zrobić żeby odpalił?

    Jeśli nasz diesel zimową porą nie chce odpalić, nie odpalajmy go "na pych", gdyż może to prowadzić do uszkodzenia rozrządu. Istnieje szereg przyczyn, które mogą spowodować problem z odpaleniem auta. To, że samochód z silnikiem Diesla elegancko sprawował się przez całe lato, wcale nie oznacza, że tak będzie również zimą. Gruntowny przegląd może uchronić przed większością problemów z odpaleniem auta zimową porą. Te problemy mają kilka podstawowych przyczyn, których usunięcie powinno przynieść zdecydowaną poprawę.

    Pierwszą przyczyną mogą być zbyt niskie obroty silnika podczas rozruchu. W tym przypadku warto przetestować akumulator i doładować go lub wymienić w razie potrzeby. Często powodem jest również wadliwe działanie rozrusznika, który nie zapewnia odpowiedniej prędkości obrotowej.

    - reklama -

    Przy rozruchu silnika kluczową rolę odgrywa również układ wtryskowy. Rozkalibrowane wtryskiwacze nie podają odpowiedniej dawki paliwa, a także nie rozpylają go we właściwy sposób, co pogarsza warunki samozapłonu. Warto więc sprawdzić i w razie potrzeby wymienić lub zregenerować wtryskiwacze. Wina może leżeć również po stronie zużytej lub uszkodzonej pompy paliwowej, która nie jest w stanie wygenerować ciśnienia wymaganego do zainicjowania wtrysku paliwa.

    Problemem mogą być również uszkodzone świece żarowe. Służą one do wstępnego podgrzania powietrza przy rozruchu. Normalne jest, że po pewnym czasie świece przepalają się. Podłączając je do akumulatora możemy sprawdzić, czy wszystko jest w porządku (końcówka świecy powinna rozgrzać się do czerwoności).

    Kolejny problem wiąże się z filtrem paliwa. Brudny, długo nie wymieniany, jest wrażliwy na wytrącają się z paliwa parafinę, co dodatkowo potęguje jakość tankowanych paliw. Kupując je w niepewnym źródle możemy otrzymać np. paliwo letnie, z którego w niskich temperaturach bardzo szybko wytrąca się parafina.

    W przypadku aut z dużym przebiegiem możliwe jest również zużycie mechaniczne silnika, które prowadzi do niskiej kompresji na poszczególnych cylindrach. Ostatnią rzeczą, o której powinni pamiętać użytkownicy diesel'ów jest niebezpieczeństwo związane z odpalaniem auta "na pych" – może to spowodować przestawienie lub uszkodzenie rozrządu.

    /mechanik Krzysztof Kąsik/

    /Cykl MOTOrady powstaje we współpracy z Auto Centrum Opolony w Raciborzu / żet/

     

    Artykuł zaczerpnięty z Gazety-Informator nr 22 (126) .

    Czytaj również inne artykuły z cyklu MOTOrady: Zimą koniecznie zadbaj o swój samochód, Jak wybrać dobre wycieraczki?, Zadbaj o swoje bezpieczeństwo zimą.      

    - reklama -

    KOMENTARZE

    Proszę wpisać swój komentarz!
    zapoznałem się z regulaminem
    Proszę podać swoje imię tutaj