Gimnazjum Nr 5 w ogólnopolskim programie „Szkoła z klasą 2.0”

Czy może powstać chmura w butelce, a szron na puszce? Co to jest kondensacja? Jak odkrywcy i wynalazcy XIX wieku dokonali swoich odkryć? Czy interpunkcja jest nam potrzebna? Odpowiedzi na te i inne ciekawe pytania poszukują nasi uczniowie na lekcjach geografii, języka polskiego oraz historii w ramach realizacji ogólnopolskiego programu „Szkoła z klasą 2.0”.Gimnazjum Nr 5 im. Jana Pawła II w Raciborzu już po raz drugi bierze udział w programie „Szkoła z klasą”. „Szkoła z klasą” działa nieprzerwanie od 2002 roku. Przez ostatnie lata program nosi nazwę „Szkoła z klasą 2.0”. Trudno dziś – w epoce powszechnego dostępu do Internetu i telefonu, który staje się przenośnym komputerem – udawać, że można uczyć tak jak kiedyś, gdy nauczyciel był jedynym źródłem wiedzy, a uczniowie ślęczeli nad podręcznikami. W świecie wiedzy dostępnej na wyciągnięcie ręki, nauczyciel staje się tylko (i aż) przewodnikiem w zdobywaniu takich umiejętności, jak korzystanie z informacji, myślenie naukowe i krytyczne, twórcze podejście do problemu. A także podstawowej umiejętności – uczenia się przez całe życie.


Nauczyciele wybrali dla uczniów jedną z ośmiu bardzo ciekawych ścieżek edukacyjnych, a mianowicie „Odkrywaj, eksperymentuj, dociekaj” do realizacji zarówno na przedmiotach ścisłych, jak i humanistycznych. Na lekcjach geografii uczniowie klasy I a „wytworzyli” chmurę w plastikowej butelce. Na lekcjach historii klasa II z badała w jaki sposób odkrywcy i wynalazcy II połowy XIX wieku dokonali swoich osiągnięć np. jak Thomas Edison wynalazł żarówkę i fonograf; jak Gugliemo Marconi odkrył fale radiowe; jak bracia Lumiere skonstruowali kinematograf; jak Alfred Nobel wynalazł dynamit; jak Louis Pasteur wynalazł szczepionkę przeciw wściekliźnie czy jak Aleksander Graham Bell skonstruował telefon. Na języku polskim uczniowie klasy I a sprawdzali czy interpunkcja naprawdę jest potrzebna. Zadania te sprawiły uczniom wiele radości i przyjemności, a efekty ich pracy były zaskakujące.


W realizację programu włączyli się nauczyciele geografii pani Róża Szramek, języka polskiego pani Beata Mróz-Kajstura i historii pani Magdalena Pordzik. Koordynatorem całości projektu jest pani Renata Dradrach-Szweda, nauczyciel matematyki i informatyki. Pan dyrektor Dariusz Malinowski odpowiada za realizację zadania dyrektorskiego „TIK – spacer edukacyjny”.


W najbliższych tygodniach kolejne zadania czekają na naszych uczniów. Co będą odkrywać, czego dociekać czy jakie eksperymenty przeprowadzać? Już w lutym 2016 roku będziesz wiedział, Mój Drogi Czytelniku…

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj