Francuska firma Renault SA jest jedną z najstarszych firm samochodowych

    Renault jest jedną z najstarszych firm samochodowych na świecie, istnieje bowiem od 1898 roku. Została założona przez trzech braci Renault – Luisa, Marcela i Fernanda.Pierwszy warsztat mieścił się w szopie na terenie posiadłości rodzinnej. Po roku istnienia wyprodukowano 76 aut, natomiast logo firmy powstało po dwóch latach. W samochodach montowano silniki innych producentów, ale już w roku 1902 Luis Renault skonstruował silnik o mocy ok. 25 KM.

    Bracia Renault uznali, że najlepszą formą reklamy ich marki jest sport. I tak właściwie bardzo szybko po skonstruowaniu pierwszych samochodów zaczęli sami uczestniczyć w wyścigach samochodowych. Jeden z braci, Marcel, zginął podczas wyścigu Paryż – Madryt w roku 1903.

    - reklama -

    To, że samochody marki Renault są bardzo dobre niech świadczy fakt, iż do tej pory znajdują się na czołowych miejscach wyścigów i rajdów samochodowych (np. Formuła 1, rajd Monte Carlo)

    Po śmierci dwóch braci (Marcela i Fernanda) zmieniona została nazwa firmy na „Samochody Renault”. Podczas I wojny światowej samochody tej marki dodatkowo zyskały na popularności gdy podczas załamania się frontu zarekwirowano ok. 500 taksówek marki Renault, którymi przewożono posiłki na linię frontu. Stały się one symbolem zwycięstwa. Firma wówczas produkowała na potrzeby frontu silniki lotnicze, samoloty, samochody transportowe, czołgi. Sam Luis Renault został odznaczony w 1918 roku Legią Honorową.

    W roku 1931 zaczęto produkować nowe autobusy miejskie. Podczas II wojny  światowej i zajęciu Francji przez Niemców, tak jak wszystkie zakłady dostały się w ręce okupanta, również zakłady Renault, zatrudniające wówczas 45 tys. pracowników, musiały produkować czołgi dla Niemców. Pomimo, że ostatni z braci Luis znacznie zmniejszył produkcję i w tajemnicy pracował nad nowym modelem taniego, małego samochodu, to po wojnie zakłady zostały upaństwowione. Sam Luis Renault zmarł w 1944 roku w więzieniu oskarżony o współpracę z okupantem podczas wojny.

    Po wojnie, pomimo znacznych zniszczeń (80 proc.) prace zostały wznowione stosunkowo szybko, a firma ponownie skupiła się na produkcji pojazdów cywilnych i znów auta Renault biorą udział we wszystkich ważniejszych wyścigach i rajdach, na najbardziej popularnych torach odnosząc sukcesy.

    W roku 1951 firma Renault opracowała pierwszy w świecie traktor napędzany silnikiem diesla. W 1954 roku wyprodukowano 1 milion pojazdów po 1945 roku, a 2 miliony od chwili powstania firmy tj. od roku 1898. W połowie lat pięćdziesiątych powstał w firmie nowy dział, który zajął się konstruowaniem ciężkiego sprzętu – autobusy, ciężarówki. Dwa lata później zaprezentowano sportową odmianę Renault Dauphine na paryskim MotorShow.

    Tymczasem w latach 50. i 60. ubiegłego wieku powstaje wiele modeli samochodu Renault coraz bardziej udoskonalanych zarówno nadwozi, jak i konstrukcji silników, skrzyni biegów, układu hamulcowego i chłodzenia itd. a od roku 1970 firma zaczęła wyposażać w pasy bezpieczeństwa wszystkie swoje nowe pojazdy.

    Pod koniec lat 60. zaczęto produkować samochody również w wielu krajach na świecie. Przez cały okres do chwili obecnej firma dba o to by wszystkie modele, zarówno wersje sportowe, osobowe jak i pojazdy ciężkie były coraz lepsze. Służy temu wprowadzanie nowych technologii i wymagania jakościowe, prace nad ograniczeniem zużycia paliwa, funkcjonalnością wnętrza nadwozia  oraz komfortem jazdy kierowcy i pasażerów.

    W maju 1998 roku, w stulecie istnienia firmy na paryskich ulicach odbył się międzynarodowy zlot  zabytkowych samochodów Renault. W tym samym roku zaprezentowano też pierwszy w Europie silnik z bezpośrednim wtryskiem.

    Zakłady Renault wyspecjalizowały się nie tylko w produkcji samochodów osobowych, sportowych i użytkowych, ale także jest producentem ciągników rolniczych, wagonów kolejowych i innego sprzętu, w  tym obrabiarek specjalnych i urządzeń potrzebnych do seryjnej produkcji samochodów.

    Grupa Renault ogłosiła publicznie w roku 2006 ambitne cele przyjęte w ramach Kontraktu Renault 2009 w zakresie ochrony środowiska. Wpisują się one w działania podejmowane przez Renault od ponad dziesięciu lat w celu zmniejszenia niekorzystnego oddziaływania na środowisko w ciągu całego cyklu życia produktu (produkcja, eksploatacja i wycofanie z eksploatacji). Stanowią również przejaw dążenia Grupy do podjęcia wielkich wyzwań ekologicznych poprzez zaoferowanie klientom przystępnych cenowo technologii mających zastosowanie w jak największej ilości pojazdów. Zdaniem Renault korzyści dla środowiska będą tym większe, im bardziej przystępne cenowo będą ekologiczne samochody.

    Marka Renault zdobyła sobie powodzenie niezawodności – wszystkie ośrodki Renault mają Certyfikat ISO 9002.

    /wgg/

    - reklama -

    KOMENTARZE

    Proszę wpisać swój komentarz!
    zapoznałem się z regulaminem
    Proszę podać swoje imię tutaj