Joanna Chrzanowska-Rybeczka
Temat: O czym powinniśmy wiedzieć przed wizytą w teatrze?
Scenariusz lekcji dla klasy V-VI
Cele lekcji:
wzbogacenie słownictwa związanego z teatrem
umiejętne dobieranie wyrazów bliskoznacznych
formułowanie zasad dobrego wychowania
rozróżnianie twórców przedstawienia
Pomoce do lekcji:
kartki z peryfrazami pojęć teatralnych
plansza ze znakami teatru i twórcami przedstawienia
arkusze papieru, kolorowe pisaki
słownik wyrazów bliskoznacznych
Części lekcji:
I.Rozdanie kartek. Prośba o wpisanie odpowiednich wyrazów obok podanych wyjaśnień.
a.przedmiot wykorzystywany w przedstawieniu teatralnym……………….
b.ten, który podpowiada aktorom………………………….
c.przerwa w teatrze………………………….
d.inaczej przedstawienie teatralne………………………..
e.dzwonek w teatrze………………………….
f.spis przedstawień granych w danym miesiącu………..
g.pierwszy występ aktora………………………..
h.to co opada po przedstawieniu……………………
i.ci, którzy oglądają przedstawienie…………………
II.Zapisanie na tablicy słowa „spektakl ” i ” grać”. Próba znalezienia synonimów przy pomocy słownika wyrazów bliskoznacznych.
III.Wywieszenie na tablicy planszy. Zachęcenie uczniów do odpowiedniego połączenia wyrazów z dwóch grup.
Znaki teatru: słowo, dźwięk, muzyka, ruch, taniec, stroje, kosiumy , dekoracje, urządzenie sceny. Twórcy przedstawienia: scenograf, choreograf, kompozytor, aktor, kostiumolog.
IV .Wyjaśnienie słowa ” savoir- vivre”- zasady dobrego wychowania
a.propozycja pracy w 4 grupach, rozdanie arkuszy papieru,
b.sformułowanie polecenia
Dwie grupy zapiszą zasady dobrego zachowania podczas przedstawienia,
pozostałe dwie grupy zapiszą zasady dobrego zachowania podczas antraktu.
c.odczytanie wyników pracy przez liderów grup
d.wybór najciekawszych propozycji i wywieszenie ich w klasieEwaluacja:
opracowanie słowniczków terminów teatralnych
przygotowanie teatralnego savoir- vivru
( termin realizacji 4 tygodnie )
Opracowała
Joanna Chrzanowska-Rybeczka
Scenariusz lekcji jest załącznikiem do artykułu: Edukacja teatralna w szkole podstawowej.