Matura 2005

88,6 proc. uczniów ze Śląska zdało maturę; najlepiej zaliczyli egzaminy z języków obcych i polskiego, największe kłopoty mieli z matematyką.To dobry wynik, lepszy niż w kraju , gdzie nie zdało około 14% i ciut lepiej niż w mazowieckim (12,59%).


Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie, gdzie podlega całe śląskie, poinformowała, że do egzaminu maturalnego zgłoszono ponad 36 tys. uczniów klas trzecich liceów ogólnokształcących i liceów profilowanych województwa śląskiego. Do egzaminu przystąpiło 35 016 abiturientów: 60,9 % z liceów ogólnokształcących i 39,1 z liceów profilowanych. Ogółem zdało 31 tys. Świadectwa dojrzałości otrzymało 89 % spośród przystępujących do egzaminu.

Dyrektor OKE w Jaworznie unieważnił egzamin 43 uczniom z powodu „niesamodzielności zdających w rozwiązywaniu zadań”. Najlepiej powiódł się egzamin z języka polskiego, nie zaliczyło go zaledwie 2,5 proc. uczniów, najgorzej z matematyki – nie zdało 11,6 proc. Jednak najwyższe wyniki uczniowie osiągnęli z języków obcych – średnia na poziomie podstawowym z języka angielskiego wyniosła prawie 76 punktów na 100 możliwych. Średni wynik na poziomie podstawowym z języka polskiego wyniósł 58 pkt, a z matematyki – 56. Na poziomie rozszerzonym średnie wyniki były nieco niższe: z polskiego – 50, z matematyki – 35 proc.



Dzisiaj maturzyści rozjechali się, by złożyć świadectwa w dziekanatach wybranych uczelni. Te nie będą miały kłopotu z selekcją kandydatów na studia, gdyż różnice między wynikami uczniów w poszczególnych regionach są znaczne.


Czy przyszłoroczni maturzyści też będą nerwowo wypatrywać matury, a potem wyników?
Wydaje się, że tak. Ministerstwo edukacji rozważa przeniesienie egzaminów ustnych z kwietnia na maj – tak jak pisemne.

Minister edukacji, Mirosław Sawicki, jest za utrzymaniem prezentacji na ustnej maturze z polskiego, ale jego zdaniem do przedmiotów obowiązkowych powinna wejść matematyka. „Chciałbym, aby nowa obowiązkowa matematyka była mniej akademicka. Nie ma po co wymagać od każdego znajomości algorytmów i skomplikowanych równań, ale umiejętności wykorzystywania matematyki do opisu rzeczywistości, tak jak np. psycholog posługuje się statystyką opisując swoje badania. Chodzi o to, by matematyka była dla wykształconego człowieka językiem opisu świata.” (gazeta.pl)


Przykładem obecnego roku wyniki i świadectwa maturzyści dostaną pod koniec czerwca. I znów – jak dzisiaj – będą się denerwować, czy zdążą dowieźć świadectwa na uczelnie.


/BSp/

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj