Jedną z najważniejszych cech kształcenia jest nauczanie ukazujące dzieciom świat całościowo oraz takie nauczanie, które lepiej przygotowuje dzieci do lepszego funkcjonowania we współczesnym świecie.
Wśród wielu obszarów edukacyjnych pojawiła się edukacja informatyczna. Komputer zadomowił się na dobre w naszych rodzinach, stał się narzędziem pracy, komunikacji i rozrywki. Dziecko od najmłodszych lat ma kontakt z komputerem, który stał się naturalnym elementem jego otoczenia, w którym wzrasta i rozwija się. Naturalną potrzebą rozwojową każdego dziecka jest poznawanie tego, co jest mu najbliższe tego, co można zobaczyć, dotknąć i doświadczyć. Dlatego już w przedszkolu powinniśmy tworzyć dzieciom okazje do rozbudzania ich zainteresowań informatycznych. Rozwój techniki i znaczny wzrost możliwości intelektualnych dzieci sprawia, iż nie zaniedbując klasycznych mediów przedszkole musi dostrzegać i wykorzystywać trzeci wymiar edukacji, czyli po słowie i piśmie właśnie media związane z obrazem, dźwiękiem i ruchem. Uczenie się z wykorzystaniem komputera jest dla dzieci niezwykle atrakcyjne. Odpowiednio dobrane programy edukacyjne, dostosowane do możliwości intelektualnych i zainteresowań dzieci, mogą być dużą pomocą w realizacji wielu zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych, jak również łagodzić wysiłek dzieci związany z nabywaniem umiejętności czytania. Badania naukowe wykazały, iż wykorzystanie komputera w nauczaniu sprzyja pobudzaniu twórczego myślenia u dzieci. Wykorzystanie komputera wraz z dobrze dobranym oprogramowaniem edukacyjnym zwiększa efektywność uczenia, zapewniając przy tym maksymalną indywidualizację pracy. Komputer powinien stać się praktycznym narzędziem w rękach kreatywnego nauczyciela. Elementy edukacji informatycznej wspomagają wszechstronny rozwój dziecka, kształtują jego otwartość na otaczającą rzeczywistość, umacniają świadomość dziecka a zarazem uczą od najmłodszych lat poszanowania zasad dbania o swoje zdrowie, dają możliwość wyrównania szans edukacyjnych wszystkich dzieci, szczególnie tych, które z różnych względów nie mają możliwości korzystania z komputera w środowisku rodzinnym. Prowadząc zajęcia z elementami edukacji informatycznej należy mieć na uwadze indywidualny charakter rozwoju każdego dziecka, jego możliwości, potrzeby i zainteresowania. Uważam, iż zajęcia z elementami edukacji informatycznej stanowią ciekawą dla dzieci i nauczycieli formę zabawy i pracy.
Oto propozycje zajęć i zabaw z dziećmi z wykorzystaniem elementów edukacji informatycznej:
Scenariusz zajęć z dominacją aktywności umysłowej z zakresu przygotowania do nauki czytania prowadzonych w grupie dzieci 6-letnich.
Prowadzący: Barbara Somerla
Temat : Zabawy z głoskami i literką L.
Cel edukacyjny:
Dokonywanie analizy i syntezy głoskowej wyrazów.
Poznanie litery l, L.
Dalsze doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej.
Cele operacyjne:
- dziecko dokonuje analizy i syntezy głoskowej wyrazów,
- dziecko potrafi ułożyć schemat wyrazu z kartoników,
- dziecko potrafi ułożyć wyraz mama z liter,
- dziecko rozpoznaje literę l, L wśród innych,
- dziecko potrafi odszukać obrazek na daną głoskę,
- dziecko potrafi wypełnić kartę pracy,
- dziecko potrafi rozwiązać zagadki,
- dziecko rozpoznaje głos,
- dziecko rozpoznaje smak,
- dziecko rozpoznaje swoje imię,
- dziecko posługuje się myszką i pisze proste wyrazy na klawiaturze komputera,
- dziecko czuje się bezpiecznie w grupie
- praca grupowa
- praca indywidualna
- praca zespołowa
- zadania stawiane do wykonania
- ćwiczenia utrwalające
- pokaz
- rozmowa
- metoda kierowania
- zagadki
- Pedagogika zabawy
- karty pracy ( załączniki),
- rekwizyty do zagadek słuchowych (papier, woda, klucze, drewniane patyki, cukierek, trójkąt, tamburyno, bębenek, flet, maskotki wydające głosy zwierząt),
- rekwizyty do zagadek smakowych ( lizak, lody, lemoniada, lukier, landrynki),
- rozsypana literowa, litery wycięte z różnych materiałów
- nakładki do układania schematu wyrazu,
- ilustracja,
- obrazki do zabawy ruchowej,
- parawan,
- kredki, klej,
- gra edukacyjna „Zabawy z literkami”
- 1.Powitanie dzieci.
- 2.Zagadki słuchowe- rozpoznawanie dźwięków z najbliższego otoczenia dziecka.
- 3.”Domino głoskowe”- zabawa integrująca.
- 4.”Odwiedziny cioci”- zabawa integrująca.
- 5.Zabawy z głoskami – wyodrębnianie głosek w wyrazach, układanie schematów wyrazów.
Zajęcie właściwe
- 1.Praca z obrazkiem.
- 2.Wyodrębnienie wyrazu podstawowego lala.
- 3.Układanie schematu wyrazu.
- 4.Pokaz litery L, l- drukowanej i pisanej.
- 5.Układanie litery z kredek.
- 6.Wyszukiwanie litery L, l wśród innych-na ekranie komputera.
- 7.Wyszukiwanie litery L, l w tekście- na ekranie komputera.
- 8.Zagadki smakowe- produkty z głoską l .
- 9. Zabawa ruchowa „Polowanie”- wyszukiwanie obrazków z głoską l, reagowanie na zmiany w muzyce.
- 10.Utrawlenie litery L, l.
- 11.Układanie wyrazu lala z liter i na komputerze.
- 12.Odczytanie przez każde dziecko ułożonego wyrazu.
- 13.Zabawa w kończenie zdań.
- 14.Podziękowanie dzieciom.
- 15.Utrwalenie poznanych liter- zabawa przez chętne dzieci na komputerze- gra edukacyjna „Zabawy z literkami”
Zabawy rozluźniające
Podsumowanie zajęcia
Scenariusz zajęć z dominacją aktywności kulturowo-estetycznej Prowadzonych w grupie dzieci 6-letnich
Prowadząca: Barbara SomerlaTemat: „Choinka, choinka zielona”.
Cel edukacyjny:
Rozpoznawanie i określanie przy pomocy dotyku właściwości przedmiotu.
Projektowanie i wykonywanie elementów dekoracji.
Wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami.
Uczenie się nowych piosenek.
Poznawanie i obsługa komputera, manipulowanie ograniczoną liczbą przycisków ( wykorzystanie edytora grafiki).
Cele operacyjne:
- dziecko rozpoznaje i określa przy pomocy dotyku właściwości przedmiotu,
- dziecko rozwiązuje zagadki dotykowe,
- dziecko słucha piosenkę,
- dziecko potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące piosenki,
- dziecko projektuje i ubiera choinkę w sali,
- dziecko projektuje swoją własną choinkę wybraną techniką plastyczną,
- dziecko wie do czego służy edytor grafiki, posługuje się myszką i wybranymi narzędziami przybornika- tworzy własną choinkę
- praca grupowa
- praca zespołowa
- praca indywidualna
- zadania stawiane do wykonania
- pokaz
- rozmowa
- metoda kierowania
- ćwiczenia utrwalające
- zagadki
- samodzielne doświadczenia
- gałązki drzew iglastych,
- choinka w sali,
- ozdoby choinkowe,
- magnetofon,
- przybory plastyczne,
- komputer.
- 1.Zagadki dotykowe- rozpoznawanie drzew iglastych i innych przedmiotów.
- 2. Nawiązanie do tematu zajęć – słuchanie piosenki. „Choinka, choinka zielona”.
- 3.Rozmowa nt. treści piosenki.
- 4.Projektowanie i ozdabianie choinki w sali przy muzyce ( słuchanie piosenki „Choinka, choinka zielona”)
- 5.Zabawa ruchowa- odprężająca „Płatki śniegu”- improwizacja ruchowa przy muzyce.
- 6.Przedstawienie i zapoznanie dzieci ze stanowiskami pracy: farby plakatowe, wodne, klejowe- malowanie stemple z ziemniaka, jabłka, cytryny- stemplowanie kolorowe papiery, tapety ,materiały -wycinanki komputer- przypomnienie funkcji w edytorze grafiki
- 7.Wybór przez dzieci stanowiska pracy i projektowanie własnej choinki.
- 8.Podsumowanie zajęcia- pokaz prac i wykorzystanie ich jako zaproszenia na Wieczór Wigilijny w przedszkolu.
Scenariusz zajęć porannych prowadzonych w grupie dzieci 6-letnich
Prowadząca:Barbara SomerlaTemat: „Zabawy z Kubusiem”.
Cel edukacyjny:
Rozpoznawanie i określanie przy pomocy dotyku.
Uczenie się wierszy.
Doskonalenie percepcji wzrokowej.
Poznawanie i obsługa komputera, manipulowanie ograniczoną liczbą przycisków (wykorzystanie gry edukacyjnej „Kubusiowe przedszkole”).
Cele operacyjne:
- dziecko rozpoznaje i określa przy pomocy dotyku inne dziecko,
- dziecko słucha wiersza,
- dziecko potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące wiersza,
- dziecko potrafi porównać zabawki pod względem cech podobnych i różniących je,
- dziecko ćwiczy percepcję wzrokową,
- dziecko potrafi grać w grę edukacyjną „Kubusiowe przedszkole”- wybiera odpowiedni wariant gry, w razie potrzeby korzysta z pomocy kolegów lub nauczyciela,
- dziecko zna i przestrzega zasady bezpiecznego korzystania z komputera.
- praca grupowa
- praca zespołowa
- praca indywidualna
- zadania stawiane do wykonania
- pokaz
- rozmowa
- metoda kierowania
- ćwiczenia utrwalające
- zagadki
- metoda aktywizująca „Dzieci uczą misie”
- misie pluszowe,
- rekwizyty do wiersza,
- magnetofon,
- komputer,
- gra edukacyjna „Kubusiowe przedszkole”
1. Zagadki dotykowe- rozpoznawanie kolegów z grupy za pomocą dotyku.
2. Przedstawieni misiów i ich porównywanie- pod względem cech podobnych i różniących je.
3. Zabawy z misiami:
- taniec przy muzyce- swobodna ekspresja ruchowa z maskotką,
- „Którego misia brakuje?” – ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej
- „Chory miś” – nauka wiersza (dzieci uczą misie)
5.Zabawa ruchowa- odprężająca „Misie i laleczki”- improwizacja ruchowa przy muzyce.
6. Zapoznanie dzieci z grą edukacyjną „Kubusiowe przedszkole”.
7.Zabawy grą indywidualne i w małych zespołach, zabawy dowolne dzieci.
Opracowała
Barbara Somerla