Światowy Dzień bez Tytoniu

„Każdy papieros niszczy Twoje zdrowie” – pod takim hasłem 31 maja 2006 roku obchodzony jest Światowy Dzień bez Tytoniu i jest on zarazem świetną okazją do zerwania z nałogiem. Hasło to zwraca uwagę na fakt, że palenie papierosów zawsze i w każdej ilości prowadzi do uszkodzenia zdrowia.

Tymczasem nie ma dziś złudzeń, że używanie tytoniu w każdej formie prowadzi do uzależnienia i jest zabójcze, niesie ze sobą ryzyko chorób, niesprawności fizycznej oraz przedwczesnej śmierci.

Spalanie tytoniu w wysokiej temperaturze jest procesem chemicznym, w wyniku którego postaje wiele groźnych trucizn. Dym tytoniowy składa się z prawie 4000 związków chemicznych, w tym ponad 40 to substancje rakotwórcze. Wszystkie są wprowadzane do najgłębszych zakamarków organizmu palacza; ale także do organizmu wszystkich, którzy przebywają w środowisku zanieczyszczonym dymem tytoniowym.

Nigdy nie jest za późno, aby rzucić palenie! Nawet po czterdziestu lub pięćdziesięciu latach trwania nałogu organizm jest w stanie naprawić szkody spowodowane paleniem tytoniu. Już bezpośrednio po rzuceniu palenia stan układu krążenia ulega poprawie. Płuca rozpoczynają naprawianie szkód wyrządzonych przez dym tytoniowy. Można swobodniej oddychać i wykonywać wysiłek fizyczny bez towarzyszącego uczucia duszności oraz zmniejsza się intensywność kaszlu. Jednak największą korzyścią wynikającą z zaprzestania palenia jest pokonanie własnych słabości!

Pamiętaj! Każdy papieros skraca życie o 5,5 minuty. 20 sztuk wypalonych dziennie papierosów skraca życie o około 5 lat. 40 sztuk dziennie o 8 lat. Jeżeli rzucisz palenie w wieku 35 lat, możesz zyskać: mężczyzna prawie 7 lat życia, a kobieta 6. Jeśli zrobisz to mając 45 lat, zyskasz 5,6 roku życia. Rzucając palenie w wieku 55 lat przedłużasz swoje życie: mężczyzna prawie o 3,5 roku, kobieta o 4,2.


Papierosy kradną Twoje życie! Jednak wciąż możesz je odzyskać ale musisz rzucić palenie już dzisiaj!


 


Czy jesteś uzależniony?

TEST UZALEŻNIENIA FAGERSTRÖMA
pomoże ci sprawdzić, w jakim stopniu jesteś uzależniona(y) od nikotyny.


Pytanie: 1. Jak szybko po przebudzeniu zapala Pan/Pani swego pierwszego papierosa? Odpowiedź: a). W ciągu 30 min. b). Po 30 min. Punkty: 1/ 0


Pytanie: 2. Czy sprawia Panu/Pani trudność powstrzymanie się od palenia tytoniu w miejscach publicznych, w których obowiązuje zakaz palenia (np. kościół, biblioteka, kino)? Odpowiedź: a). Tak b). Nie. Punkty: 1/ 0


Pytanie 3. Z którego papierosa byłoby Pani/Panu najtrudniej zrezygnować? Odpowiedź: a). Z pierwszego rano. b). Z każdego innego. Punkty: 1/ 0


Pytanie 4. Ile papierosów wypala Pan/Pani dziennie? Odpowiedź: a). Mniej niż 15 b). 16-25 c). ponad 25 Punkty: 0/ 1 /2


Pytanie 5. Czy częściej pali Pan/Pani papierosy w ciągu pierwszych godzin po przebudzeniu, czy w pozostałej części dnia? Odpowiedź:a). Tak b). Nie. Punkty: 1/ 0


Pytanie 6. Czy pali Pan/Pani podczas choroby, która zmusza Pana/Panią do pozostawania w łóżku przez większą część dnia? Odpowiedź: a). Tak b). Nie. Punkty: 1/ 0


Pytanie 7. Jaka jest zawartość nikotyny w papierosach, które Pan/Pani zwykle pali? Odpowiedź: a). Mniej niż 0,9 mg b). 1,0 – 1,2 mg c). Ponad 1,3 mg. Punkty: 0/ 1 / 2


Pytanie 8. Czy zaciąga się Pan/Pani dymem tytoniowym? Odpowiedź: a). Nigdy b). Czasami c). Zawsze. Punkty: 0/ 1/ 2

Komentarz do kwestionariusza:
Maksymalna liczba punktów wynosi 11.
Od 0 do 7 pkt. – jesteś w mniejszym stopniu uzależniony biologicznie od nikotyny, a palenie tytoniu to dla Ciebie głównie przyzwyczajenie i nawyk silnie kojarzony z określonymi sytuacjami wydaje się, że masz dużą szansę uporać się z paleniem tytoniu.
Wartość 7 pkt. i powyżej wskazuje na wysoki poziom uzależnienia od nikotyny. W tym przypadku palenie papierosów to kombinacja dwóch rodzajów uzależnienia: biologicznego i psychicznego, a to oznacza, że palenie to nie tylko nawyk i przyzwyczajenie, ale także biologiczna potrzeba dostarczania do organizmu nikotyny.


 


TEST MOTYWACYJNY DO ZAPRZESTANIA PALENIA WG. SCHNEIDER

1. Czy chcesz rzucić palenie tytoniu?
2.
Czy decydujesz się na to dla siebie samej/samego?, czy dla kogoś innego, np. dla rodziny itp.? 
3. Czy podejmowałaś(eś) już próby rzucenia palenia?
4. Czy orientujesz się, w jakich sytuacjach palisz najczęściej?
5. Czy wiesz dlaczego palisz tytoń? 
6. Czy mogłabyś/ mógłbyś liczyć na pomoc rodziny, przyjaciół itp., gdybyś chciał(a) rzucić palenie?
7. Czy członkowie Twojej rodziny są osobami niepalącymi?
8. Czy w miejscu, w którym pracujesz nie pali się tytoniu?
9. Czy jesteś zadowolony ze swojej pracy i trybu życia?
10. Czy orientujesz się, gdzie i w jaki sposób szukać pomocy, gdybyś miał(a) problemy z utrzymaniem abstynencji?
11. Czy wiesz na jakie pokusy i trudności będziesz narażony(a) w okresie abstynencji?
12. Czy wiesz, w jaki sposób samej/ samemu sobie poradzić w sytuacjach kryzysowych?

Interpretacja wyników testu
Test mierzy motywację pacjenta do zaprzestania palenia tytoniu. Aby to sprawdzić, należy podsumować wszystkie udzielone przez pacjenta odpowiedzi „Tak” i osobno podsumować odpowiedzi „Nie”.

Jeśli suma udzielonych przez pacjenta odpowiedzi na „Tak” jest wyższa od sumy odpowiedzi na „Nie” oznacza to, że umotywowany jest on stosunkowo silnie do zerwania z nałogiem palenia tytoniu. Im więcej razy na pytania testu pacjent odpowiadał twierdząco, tym większa jest jego gotowość do zaprzestania palenia.

Jeśli natomiast pacjent częściej zakreślał odpowiedź na „Nie” oznacza to, że jego gotowość do zerwania z nałogiem nie jest zbyt wysoka i bądź może w ogóle nie zdecydować się na podjęcie próby zaprzestania palenia bądź może ponieść porażkę już w pierwszych dniach abstynencji. Należy sprawdzić, na które pytania pacjent udzielił odpowiedzi przeczącej, doradzić mu, jak ma rozwiązać swoje problemy oraz zaproponować podjęcie kolejnej próby zerwania z nałogiem.

/Lucyna Kurzydem
Młodszy asystent ds. Oświaty Zdrowotnej
Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Raciborzu.
(źródło: Zatoński W. „Jak rzucić palenie”)/

- reklama -

1 KOMENTARZ

KOMENTARZE

Please enter your comment!
zapoznałem się z regulaminem
Please enter your name here