Kto ma płacić za dodatkowe obowiązkowe kursy dla kierowców zawodowych?

Znowelizowane ustawy o transporcie drogowym i o ruchu drogowym wprowadzają nowe standardy kwalifikacji dla kierowców zawodowych prowadzących autobusy i samochody ciężarowe pow. 3,5 t.

Nowe przepisy są jednolite z tymi, które obowiązują na terenie krajów UE, a celem ich wprowadzenia było podniesienie bezpieczeństwa jazdy, bezpieczeństwa przewozu pasażerów i ładunku, optymalnego zużycia zużycia paliwa, zapoznanie się ze standardami obsługi i logistyki,a także umiejętności zastosowania obowiązujących przepisów. Zgodnie z nowymi przepisami kwalifikacja wstępna musi trwać 280 godzin i kończyć się testem.

- reklama -

 

Obowiązek ukończenia kwalifikacji wstępnej dotyczy tylko kierowców, którzy uzyskali uprawnienia do kierowania autobusami po 10 września 2008 roku, zaś dla kierujących pojazdami ciężarowymi obowiązek ten obejmie osoby, które prawo jazdy uzyskają po 10 września 2009 r.

 

Szkolenia okresowe dla już zatrudnionych kierowców trzeba będzie odbywać co pięć lat. Zastąpią one dotychczasowe kursy dokształcające kierowców w zakresie przewozu osób i rzeczy, a czas trwania takiego szkolenia wynosi 35 godzin. Szkolenie może odbyć się w formie kursu lub cyklu szkoleń rozłożonych w okresie 5-ciu lat obejmujacego program kursu, np. kursy siedmiogodzinne.

 

Na podstawie świadectwa kwalifikacji zawodowej otrzymanego po szkoleniu każdy kierowca obowiązany jest uzyskać wpis w prawie jazdy potwierdzający posiadanie wspomnianych wcześniej kwalifikacji. Również zgodnie z nowymi przepisami zakład pracy nie może zatrudnić kierowców bez ukończonych kwalifikacji wstępnych.

 

Koszt uzyskania kwalifikacji wstepnej wyniesie od 4 tys. zł. a pokrywać je będzie w całości kandydat na kierowcę. Natomiast koszt szkolenia okresowego to około 400 zł. Ustawa przewiduje, że koszt szkolenia okresowego mogą, lecz nie muszą, pokrywać pracodawcy.

 

/w/

- reklama -

3 KOMENTARZE

  1. [b]Szkolenie okresowe dla kierowców zawodowych można odbyć w PZMocie na ulicy Klasztornej. Zapłaciłem za szkolenie 600,- zł i naprawdę warto – wykładowcy są biegli w temacie. Prowadzą tam również szkolenia kwalifikacyjne wg nowych zasad. Informację o szkoleniach można znaleźć na stronie http://www.pzm-raciborz.com .[/b]

  2. Szkolenia to……drenaż finansowy kierowców! Nie ma w tej chwili kierowców, którzy nie mieliby średniego wykształcenia!
    Są wiec to osoby, które odpowiednią wiedzę potrafią opanować we własnym zakresie. Wystarczyłby zatem test sprawdzający lub egzamin! A jeżeli są tacy, którzy chca się szkolić na kursach, to nic nie szkodzi na przeszkodzie, aby sobie na taki uczęszczali i za taki zapłacili ! To zwykłe ,ordynarne wyrywanie kasy kierowcom i tak cieżko pracujacym na swój chleb! A któż ich szkoli – faceci bez praktyki ,za ciezkim kółkiem, ale majacy dostep do nowych materiałów!

  3. Dzięki Anewko! Miałem jechać na kurs aż do Jastrzębskiego WORDu ale tu w Raciborzu też mamy ośrodek robiący okresówkę. Ponadto zaoszczędziłem 100 zł bo w Jastrzębiu ten kurs kosztuje 700 zł. Załapałem się jeszcze na kurs w sierpniu więc do 10 września zdążę wymienić prawo jazdy.

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj