Wycieczka do Kopalni Soli w Bochni

W dniu 24 listopada uczniowie Gimnazjum Nr 5 i Szkoły Podstawowej nr 13 w Raciborzu wybrali się na dwudniową wycieczkę: Wadowice- Bochnia-Kraków.
Gimnazjaliści wraz z szóstoklasistami najpierw zwiedzili Wadowice. W związku, że od maja b.r. Gimnazjum Nr 5 nosi imię Jana Pawła II, rozpoczęli wędrówkę od Domu Papieskiego, gdzie mieszkał niegdyś Karol Wojtyła.
Następnie cała wycieczka wyruszyła do Nowego Wiśnicza aby zwiedzić okazały zamek. Na zamku odbyła się krótka lekcja historii dotycząca zwiedzanych komnat i ludzi z tym miejscem związanych.
Dalej wszyscy ruszyliśmy do Bochni i znanej zabytkowej kopalni soli. Tu czekała na nas zjazd windą na głębokość prawie 250m pod ziemię.

Najcenniejsze zabytki bocheńskiej saliny, mogliśmy zobaczyć spacerując podziemną trasą turystyczną. Poznawaliśmy warunki pracy górników solnych, które znacząco zmieniały się na przestrzeni wieków. Oprócz zwiedzania braliśmy udział w zorganizowanych zabawach andrzejkowych, zajęciach na podziemnej sali gimnastycznej i na koniec mieliśmy zorganizowaną dyskotekę.
Po noclegu i długich inhalacjach bocheńskich dzięki właściwościom mikroklimatu, jaki panuje w solnych podziemiach, udaliśmy do dawnej stolicy Polski, czyli Krakowa.
Zwiedziliśmy zabytkową dzielnicę Kazimierz, gdzie mogliśmy zobaczyć pozostałości po dawnym Kazimierzu, jego kulturze i przeszłych czasach funkcjonują w postaci zabytkowych synagog, placów: Nowego i Wolnica czy przede wszystkim – ul. Szerokiej.
Następnie udaliśmy się na Wawel. Tu pani przewodnik oprowadziła nas po Zamku Królewskim. Podczas lekcji muzealnej odwiedziliśmy skarbiec i zbrojownię. W dalszej kolejności przeszliśmy dawnym traktem królewskim od Wawelu, przez Rynek, Sukiennice, Kościół Mariacki, Bramę Floriańską po Barbakan.
Podczas wspólnych zajęć i przebywania ze sobą, mogliśmy się zintegrować i bliżej poznać, było to pozytywne doświadczenie międzyszkolne.