Instytut Studiów Edukacyjnych PWSZ w Raciborzu do już istniejących oferty specjalności na kierunku pedagogika pragnie dołączyć w roku akademickim 2010-2011 specjalność: edukacja medialna.
Dla uzasadnienia powołania nowej specjalności powodów może być wiele. Otaczająca nas rzeczywistość techniczna sprawiła, że dotychczasowe zasady kształcenia i doskonalenia na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych są formą przestarzałą, której skuteczność i popularność stale maleje. Świat wirtualny przy pomocy technologii informacyjnej wkracza coraz skutecznej w realne życie. Ocenia się, że znaczącą część wykształcenia młodzi ludzie zdobywają samodzielnie za pośrednictwem mediów, głównie Internetu. Sieć stała się naturalnym medium edukacyjnym dla młodego pokolenia i dotyczy to także pozostałej rzeszy uczących się. Powstaje więc potrzeba przygotowania pedagoga, który posiada wiedzę i umiejętności dotyczące teorii, odbioru, oddziaływań i zastosowań współczesnych mediów w szeroko rozumianej edukacji dorosłych , a także opanowanie przez nich zasad projektowania realizacji, ewaluacji i stosowania różnorodnych komunikatów medialnych, umiejętności tworzenia i przygotowania programów do szybkiego i skutecznego kształcenia na odległość (e-learning)
O STUDIACH
Studia stacjonarne i niestacjonarne (dzienne i zaoczne) pierwszego stopnia trwają sześć semestrów (trzy lata) i kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata. Studia na kierunku pedagogika, specjalność edukacja medialna, wyznaczają dwa równoległe zadania. Pierwsze to wyposażenie studenta w podstawową wiedzę filozoficzną, socjologiczną, psychologiczną i pedagogiczną umożliwiającą rozumienie społeczno – kulturowych kontekstów szeroko rozumianej edukacji. Drugie zadanie to kształtowanie umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy zawodowej związanej z funkcjonowaniem współczesnych mediów. Uzyskamy to poprzez realizację między innymi takich przedmiotów jak: psychologia mediów, pedagogika medialna, nauka o komunikowaniu, społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów, teoria komunikowania masowego, projektowanie i wykonywanie różnorodnych przekazów medialnych, technologie informacyjne, projektowanie, realizacja i ewaluacja programu edukacji medialnej, metodyka edukacji medialnej. Ponadto w ramach studiów realizowane są praktyki zawodowe. Będą one realizowane w redakcjach prasowych, radiowych, telewizyjnych oraz w mediach elektronicznych, np. portale internetowe. Kolejne zadanie to wyposażenie absolwenta w umiejętności tworzenia i przygotowania programów dla szybkiego skutecznego kształcenia, na odległość to tzw.e-learning
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent tego kierunku zostanie wyposażony w podstawową wiedzę umożliwiającą rozumienie procesów edukacji medialnej, rozumianej jako kształtowanie świadomego i krytycznego odbioru przez studentów różnorodnych przekazów
medialnych. Stanowić ona będzie podstawę kształtowania umiejętności niezbędnych do realizacji naczelnej idei edukacji medialnej, ujętej w triadzie: „O MEDIACH – PRZEZ MEDIA – DLA MEDIÓW”. Absolwent zostanie wyposażony w umiejętności krytycznej analizy przekazów medialnych z uwzględnieniem specyfiki języka określonego komunikatu, ich wpływu na zdrowie i psychikę odbiorców, wykorzystania dostępnych przekazów w pracy instytucji oświatowych. Ponadto absolwent zostanie przygotowany do konstruowania i realizacji procesu kształcenia z zakresu edukacji medialnej, realizowanej w szkole, oraz w instytucjach pozaszkolnych. Pozyska umiejętności przygotowania programów dla dokształcania i szybkiego skutecznego kształcenia, na odległość, tzw. e-learning.
Istotnym obszarem działań w toku studiów będzie kształtowanie u absolwenta umiejętności w zakresie programowania własnego rozwoju zawodowego, w tym refleksyjnego stosunku do podejmowanych działań.
PERSPEKTYWA ZATRUDNIENIA
Ukończenie studiów na specjalności edukacja medialna na kierunku pedagogika, stwarza możliwości podjęcia przez absolwenta pracy zawodowej w:
– instytucjach oświatowych w charakterze specjalisty od wykorzystania technologii informacyjnych w procesach edukacyjnych, organizacji szkolnych centrów informacyjno – dydaktycznych, marketingu i budowania wizerunku instytucji oświatowej;
– w urzędach samorządowych wszystkich szczebli (gmina, powiat, województwo), instytucjach rządowych, w sektorze organizacji pozarządowych, itp. zajmujących się szeroko rozumianą problematyką edukacji;
– w środkach masowego przekazu, redakcjach prasowych, radiowych, telewizyjnych oraz mediach elektronicznych jako specjaliści od problematyki oświatowej.
– w szkołach i uczelniach, ośrodkach kształcenia i doskonalenia nauczycieli kształcących na odległość w charakterze specjalisty zajmujących się e-laeringiem.
Mamy nadzieję, że propozycja którą zaproponowano spowoduje zainteresowanie młodych maturzystów i przyciągnie do naszej uczelni osoby które posiadają pewne predyspozycje do pracy w szeroko rozumianych mediach. Szybko rozwijające się technologie informatyczno medialne powodują zapotrzebowanie na specjalistów od edukacji medialnej.
Istnieje możliwość uzyskania Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL-European Computer Driving Licence)
Certyfikat Umiejętności Komputerowych zwiększa możliwości znalezienia zatrudnienia dla szerokich grup społeczeństwa, a w szczególności dla osób:
– szukających po raz pierwszy pracy, a więc wkraczających na rynek pracy;
powracających do pracy po dłuższej przerwie (np. kobiety po urlopie macierzyńskim);
– poszukujących pracy, którzy szybciej ją znajdą posiadając odpowiednie umiejętności wykorzystania komputerów;
poszukujących (lub podejmujących) pracy w innych krajach europejskich.
Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych jest jednolity w całej Europie i służy:
– przygotowaniu obywateli Europy do życia w Społeczeństwie Globalnej Informacji;
– podniesieniu poziomu umiejętności wykorzystania mikrokomputerów w pracy zawodowej i życiu codziennym;
– wprowadzeniu i ujednoliceniu bazowego poziomu kwalifikacji, niezależnego od kierunku i poziomu wykształcenia pracowników;
– opracowaniu modelu edukacji w zakresie użytkowania mikrokomputerów;
– umożliwieniu przemieszczania się pracowników pomiędzy krajami w ramach Wspólnoty Europejskiej
Uzyskanie tytułu zawodowego licencjata umożliwia absolwentowi kontynuację kształcenia na studiach drugiego stopnia na kierunku pedagogika wszystkich specjalności uzyskanie tytułu zawodowego magistra.
doc. dr Adam Musioł
Instytut Studiów Edukacyjnych
Tekst zaczerpnięto z: EUNOMIA 8/2009
Czytaj również:
– inne artykuły zaczerpnięte z Eunomii
– artykuły związane z PWSZ w Raciborzu
metodyka edukacji medialnej? to chyba praktyka w szkole, a nie: ” Ponadto w ramach studiów realizowane są
praktyki zawodowe. Będą one realizowane w redakcjach prasowych,
radiowych, telewizyjnych oraz w mediach elektronicznych, np. portale
internetowe.”????