Do roku 2015 obecna ilość azbestu powinna zmniejszyć się o połowę, do końca roku 2022 zniknąć ma kolejne 30 procent wyrobów, zaś do roku 2032 przewiduje się całkowite wyeliminowanie wyrobów azbestowych.
Została podpisana umowa między Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na wspólne dofinansowanie zadań związanych z usuwaniem azbestu i wyrobów azbestowych w województwie śląskim w latach 2011 – 2012.
W powiecie raciborskim jest także realizowany plan usuwania i unieszkodliwiania elementów zawierających azbest, w związku z czym starostwo powiatowe ogłosiło konsultacje społeczne w sprawie składania wniosków o dofinansowanie kosztów związanych z demontażem, usuwaniem i unieszkodliwianiem elementów zawierających azbest.
Azbest jest substancją stwarzającą szczególne zagrożenie dla środowiska, której wykorzystywanie, przemieszczanie oraz eliminowanie dozwolone jest przy zachowaniu szczególnych środków ostrożności. Obecnie wiadomo, iż może być szkodliwy dla zdrowia. Największym zagrożeniem dla usunięcia azbestu do zakładanego 2032r. jest brak odpowiedniego wsparcia finansowego do podejmowania działań na rzecz bezpiecznego usuwania azbestu. Głównym źródłem finansowania działań w tym zakresie był istniejący do 31 grudnia 2009 Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowanie polegało na jednorazowym zwrocie części kosztów modernizacji obiektów budowlanych z zabudowanymi elementami zawierającymi azbest. W zakres prac wchodził demontaż, transport i utylizacja odpadów.
1 stycznia 2010 weszły w życie nowe przepisy ustawy likwidujące powiatowe i gminne fundusze ochrony środowiska, a ich dotychczasowe dochody włączono do budżetów jednostek samorządowych. Podstawą była uchwalona wcześniej ustawa o finansach publicznych. W wyniku zmian była przez osoby fizyczne i prawne straciły prawo do dotacji na ekoinwestycje, w tym usuwanie azbestu.
Późniejsze nowelizacje Prawa ochrony środowiska przywróciły możliwość udzielania dotacji celowej ze środków budżetu jednostek samorządu terytorialnego podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych. Z tej możliwości skorzystało starostwo powiatowe w Raciborzu i ogłosiło w tej sprawie konsultacje społeczne.
Kuźnia Raciborska
Urząd Miasta w Kuźni Rac. realizuje plan gospodarki odpadami oraz planu usuwania azbestu. Dane na temat ilości odpadów komunalnych za rok ubiegły nie zostały jeszcze przekazane do tamtejszego UM bowiem termin opracowania sprawozdania z gospodarki komunalnej za rok ubiegły upływa ostatniego marca. Gmina Kuźnia Rac. ma opracowany program usuwania wyrobów zawierajacych azbest z terenu gminy.
W roku 2011 przeprowadzona zostanie na terenie gminy "ankietyzacja ", która pozwoli określić ilość właścicieli nieruchomości zainteresowanych usuwaniem azbestu ze swoich obiektów. Na tej podstawie UM będzie mógł określić zakres udzielanej pomocy finansowej na likwidację azbestu. Obecnie z dopłaty do likwidacji azbestu zainteresowane osoby mogą korzystać ze środków starostwa powiatowego.
Krzanowice
UM w Krzanowicach prowadzi ewidencję segregowanych odpadów i przekazanych do recyklingu. I tak zebrano opakowań z tworzyw sztucznych 35 540 kg, a przekazano do recyklinu 35 480 kg. Opakowania z aluminium zebrano 30 kg i tyle samo przekazano do recyklingu. Opakowania ze stali: zebrano 740 kg – ta sama ilość przekazano do ponownego przetworzenia. Makulatura (papier i tektura): 4500 kg zebranych – recykling 4490 kg. Szkło: zebrano 53 tys. kg – recykling 52,8 tys. kg. Zebrano także 9 140 kg tekstyliów i tyle samo oddano do recyklingu. Gminny plan usuwania azbestu w Krzanowicach nie przewiduje dopłat z budżetu gminy z tytułu usuwania wyrobów zawierających azbest.
Pietrowice Wielkie
Gmina jest w trakcie opracowywania sprawozdania z realizacji planu gospodarki odpadami za lata 2009-2010. Planowany termin zakończenia opracowania to 15 marca. Większość zadań ujętych w tym planie została zrealizowana. Gmina objęta jest także zorganizowanym systemem zbiórki odpadów segregowanych. Obowiązek segregacji odpadów u źródła ich powstania dotyczy wszystkich gospodarstw domowych oraz wszystkie zakłady, przedsiębiorstwa, obiekty handlowe, oświatowe, gastronomiczne, służbę zdrowia, urzędy, targowiska, cmentarze i inne jednostki organizacyjne, w których powstają odpady komunalne.
Ustalone zostały następujące rodzaje urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie zamieszkałych nieruchomości: kubły o pojemności 120 l lub 240 l, kontenery na odpady budowlane o pojemności 1,1 m3, kosze ulicznych o pojemności od 10l do 50 l oraz worki foliowe.
Każde gospodarstwo domowe otrzymuje rocznie bezpłatnie dowolną ilość ( według zapotrzebowania) worków 60l opisanych: szkło, plastik, makulatura”.
Segregacją w gminie Pietrowice Wielkie objęte są następujące odpady: szkło – w tym: opakowania szklane – butelki, słoiki i inne, stłuczka szklana wolna od zanieczyszczeń metalowych i z tworzyw sztucznych itp., tworzywa sztuczne – w tym: opakowania z tworzyw sztucznych – butelki po napojach, butelki po płynach do prania, opakowania po artykułach spożywczych i kosmetykach itp., papier – w tym: opakowania papierowe i kartonowe, opakowania po sokach i mleku, gazety, czasopisma, zeszyty, książki itp.
Odpady segregowane są u źródła powstawania, umieszczane są w opakowaniach przeznaczonych do segregacji, a następnie usuwane są z terenu nieruchomości w terminach określonych przez podmiot uprawiony. Odpady umieszczone w kubłach i kontenerach odbierane dwa razy w miesiącu, odpady segregowane w workach foliowych (szkło, tworzywa sztuczne, papier) raz w miesiącu – zgodnie z ustalonym harmonogramem wywozu.
W 2010 roku zebrano i przekazano do odzysku następujące ilości odpadów segregowanych: tworzywa sztuczne – 19,27 t, stal, blacha stalowa – 0,04 t, opakowania papieru i tektury 0,61 t, opakowania szklane 26,07 t, zmieszane opakowania -7,15 t. Poza tym raz w roku organizowana jest zbiórka odpadów wielkogabarytowych, których w 2010 roku zebrano 31,24 t.
W przypadku azbestu Rada Gminy w listopadzie ubiegłego roku uchwaliła program usuwania azbestu z terenu gminy Pietrowice Wlk, który powstał po przeprowadzeniu na terenie całej gminy inwentaryzacji azbestu. Całkowita likwidacja azbestu z terenu gminy planowana jest do końca 2032 roku.
Nędza
Zgodnie z przepisami, przedsiębiorcy świadczący usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości składają sprawozdania i informacje dotyczące odpadów komunalnych do końca marca za rok ubiegły, stąd na dzień dzisiejszy Gmina nie posiada kompletnych informacji dotyczących ilości zebranych odpadów w roku 2010 oraz informacji o sposobie gospodarowania tymi odpadami w roku 2010. Informacje te będą dostępne po ich otrzymaniu, skompletowaniu i opracowaniu zbiorczym w II kwartale 2011roku.
Nędza nie posiada planu usuwania wyrobów azbestowych, wyroby te będą sukcesywnie usuwane do roku 2032. Ilość usuwanego azbestu w poszczególnych latach wynika z oceny stopnia pilności sporządzanej przez właścicieli nieruchomości.
Wanda Gozdek
Przeczytaj najnowsze wydanie Gazety-Informatora