Tradycje Świąt Wielkiej Nocy

Przed nami Wielkanoc . Ważne święto w religii chrześcijańskiej. W tym roku wyjątkowo obchodzone tego samego dnia przez katolików, protestantów i prawosławnych.Zdjęcia Bożych Grobów z 22 kościołów 

Zapowiedzią Świąt Wielkanocnych jest Wielki Tydzień, a w szczególności trzy dni poprzedzające Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego: Wielki Czwartek (wieczór), Wielki Piątek i Wielka Sobota stanowiące tzw. Triduum Paschalne.

- reklama -

Oznaką Wielkiego Czwartku jest to, że milkną wtedy dzwony kościelne, które zastąpione zostają przez drewniane kołatki (zwane również klapaczkami czy klekotkami).

 

 

ministranci w Markowicach podczas wzywania klekotkami 
Zobacz inne zdjęcia z Markowic

 

 

Momentem wyciszenia jest również Wielki Piątek, który jest dniem upamiętniającym mękę i śmierć Chrystusa na krzyżu. Centrum liturgii wielkopiątkowej stanowi uroczysta adoracja Krzyża – adoracja Syna Bożego, który oddał życie za zbawienie wszystkich ludzi. W kościołach katolickich buduje się i odwiedza Groby Pańskie, odwiedzane następnie liczne rzesze wiernych. Zwyczaj ten przywędrował do nas z Palestyny.

 

 

 

 

 

Wielka Sobota to czas, kiedy większość z nas udaje się do kościoła z pięknie udekorowanymi koszyczkami, by poświęcić znajdujące się w nich pokarmy. Nie ma jakiejś sztywno ustalonej tradycji, co w nich powinno się znaleźć, jednak najczęściej spotykanymi artykułami są jajka (niejednokrotnie barwnie udekorowane), sól, chleb czy wędlina.

Niegdyś ogromną wagę przykładano do jaj, jako że miały być one symbolem o niezwykłych właściwościach dobroczynnych, odganiającym złe moce. Poświęcone pokarmy spożywa się dopiero następnego dnia, kiedy to w Wielką Niedzielę posiłek rozpoczynamy od podzielenia się jajkiem – symbolem nowego życia.

Świąteczny czas to również Poniedziałek Wielkanocny, zwany również Lanym Poniedziałkiem bądź Śmigusem-Dyngusem (błędnie przez wielu wymawianym jako "Śmingus"). Zwyczaj ten polegał przede wszystkim na symbolicznym biciu witkami wierzbowymi lub palemkami, a także oblewania się wodą, która symbolizowała wiosenne oczyszczenie się z brudu i chorób. Dyngus natomiast oznaczał wzajemne składanie wizyt oraz możliwość wykupienia się (najczęściej pisankami) od powtórnego polania wodą. Nie jest znany czas, kiedy te dwa obrzędy się połączyły.

Innym elementem Wielkanocnego Poniedziałku są – popularne zwłaszcza na południu Polski – procesje konne, kiedy to gospodarze objeżdżają swe pola w celu zapewnienia im urodzaju i uchronienia ich przed gradobiciem.

Dziś wiele z tych zwyczajów uległo poważnej modyfikacji, a gdzieniegdzie daje się zaobserwować zanik pewnych tradycji.

 

 

zobacz również:

Fotorelację z Grobów Pańskich parafii w Raciborzu rok  2011
oraz
Fotorelację Grobów Pańskich w regionie:
Pogrzebień, Lubomia, Nieboczowy, Buków, Krzyżanowice, Tworków,
Owsiszcze, Bolesław, Bieńkowice, Kuźnia Raciborskia, Turze
   rok 2011

Zobacz  również:

Zobacz zdjęcia Grobów Bożych z raciborskich parafii rok 2009
Groby Pańskie  – Fotorelacja z 2008 roku
Wygnali Jezusa by mieć spokój – Fotorelacja z 2007 roku
Grób Boży – Fotorelacja z 2006 roku

 

/BaK/

- reklama -

3 KOMENTARZE

  1. Redakcja jek zwykle nie zawiodła. Zdjęcia z kościołów i to nie tylko z Raciborza. Od kilku lat portal realizuje fotorelacje abyśmy mogli zobaczyć i porównać jak to jest w innych kościołach gdzie nie mamy czasu zaglądnąć. Ładne zdjęcia.

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj