Czy powinniśmy wymienić kilkuletnie opony? Co bezwzględnie dyskwalifikuje dalsze użytkowanie? Żeby odpowiedzieć na te pytania, opony należy prześwietlić pod kątem zużycia, uszkodzeń i wieku.
Kiedy nowe?
Kluczowy jest bieżnik, aby bezpiecznie jeździć w czasie deszczu powinien mieć wysokość nie mniejszą niż 3 mm. Według przepisów minimalna wysokość to 1,6 mm.
Równie ważne jest przyjrzenie się gumie – uszkodzenia mechaniczne boku opony jak również siateczka drobnych pęknięć i rozwarstwień kwalifikują ją do wyrzucenia. I jeszcze wiek opon. – Nie powinno się używać opon jeśli zostały wyprodukowane ponad 10 lat temu – przez ten czas guma straciła pierwotną elastyczność i parametry techniczne – wyjaśnia Krzysztof Kąsik z Auto Centrum "Opolony" w Raciborzu.
Kiedy jeszcze ratować?
Niewielkie przebicia bieżnika można skutecznie naprawiać. Opona jest do uratowania nawet po wbiciu się gwoździa czy innego ostrego przedmiotu. Należy go delikatnie wyjąć i jeśli nie schodzi powietrze to wszystko jest w porządku. W przypadku gdy powietrze zaczyna schodzić należy zgłosić się do wulkanizatora, taką oponę da się zazwyczaj naprawić.
Kiedy uratować się nie da?
Wszystkie uszkodzenia konstrukcji opony nie powinny być naprawiane ze względu na bezpieczeństwo. Może do nich dojść np. podczas wjeżdżania na krawężnik. W tym przypadku mogą się one ujawnić nawet po kilkuset kilometrach.
Oponę do wymiany kwalifikują również głębokie uszkodzenia gumy z boku opony. Jeśli uszkodzona warstwa gumy odsłania jakiekolwiek elementy struktury wewnętrzne opony. Istnieje wtedy ryzyko wnikania wody do środka, która spowoduje korozję i rozerwanie opony w najmniej spodziewanym momencie.
Nierówno i miejscowo zużyty bieżnik to skutek najczęściej nieprawidłowo ustawionego zawieszenia. Opona musi zostać wymieniona.
Wgniecenie na boku opony nie jest zazwyczaj powodem do niepokoju – jest to ślad po fabrycznym połączeniu elementów konstrukcyjnych. Jednak pojawienie się jakiegokolwiek wybrzuszenia wskazuje, że wewnętrzne elementy konstrukcyjne są uszkodzone i oponę trzeba wymienić.
Pamiętaj – prawidłowe ciśnienie powietrza w kołach zwiększa trwałość opony i ma wpływ na bezpieczeństwo.
/s/
/Cykl MOTOrady przygotowywany we współpracy z Auto Centrum "Opolony" w Raciborzu"/
——————————————————————————–
Polecamy również inne artykuły z cyklu MOTOrady: Nowa szyba zwiększa bezpieczeństwo, Rdza nadal groźna dla samochodów.