MOTOrady: Jak poprawnie użytkować auto z turbosprężarką?

    Turbosprężarkę prędzej czy później trzeba wymienić, a to dlatego, że użytkownicy często popełniają podstawowe błędy, które skracają życie turbosprężarki. Przede wszystkim należy pamiętać o… Producenci samochodów deklarują, że turbosprężarka powinna wystarczyć na całe „życie” silnika. Deklaracje te nie są bezpodstawne, ale praktyka pokazuje, że prędzej czy później trzeba wymienić lub zregenerować turbosprężarkę – najczęściej po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Jednak nie zawsze winę za awaryjność ponoszą producenci… Często odpowiedzialni są sami użytkownicy aut, którzy nie przestrzegają kilka zasad eksploatacji silników doładowanych. Użytkownicy często popełniają podstawowe błędy, które skracają życie turbosprężarki. Przede wszystkim należy pamiętać o odczekaniu kilku sekund przed obciążeniem silnika, wystudzeniu turbiny po szybkiej jeździe i regularnej wymiana oleju.

    Najważniejszym elementem turbosprężarki jest wirnik, który pracuje w ekstremalnych warunkach. Powinien on być odpowiednio smarowany i chłodzony – odpowiada za to olej. Nawet krótka przerwa w dopływie oleju może spowodować nieodwracalne uszkodzenia turbiny. Jeśli włączamy zimny silnik, powinniśmy obchodzić się z nim delikatnie do czasu, aż rozgrzeje się on na tyle, aby bez oporów krążyć w całym układzie.

    - reklama -

    Nie należy również wyłączać silnika z rozgrzaną turbiną, gdyż następuje wówczas nagłe zatrzymanie dopływu oleju, a wirnik obraca się nadal przez kilkadziesiąt sekund. Skutkuje to zwęgleniem oleju i obniża drożność kanałów. Można tego uniknąć pozostawiając silnik na wolnych obrotach co najmniej 30 sekund przed jego wyłączeniem.

    Turbosprężaka zużywa się także w przypadku, gdy stosujemy olej o niewłaściwych parametrach lub gdy jest on zabrudzony. Obce ciała – których dostanie się do obiegu najczęściej jest spowodowane silnym zabrudzeniem filtru powietrza lub nieszczelnościami w układzie ssącym – również mogą spowodować uszkodzenie wirnika.Przestrzegamy przed kupnem turbin używanych, które najczęściej są w fatalnym stanie i pochodzących z niewiadomego źródła "nowych".

    /Tomasz Opolony/

    /Cykl MOTOrady powstaje we współpracy z Auto Centrum Opolony w Raciborzu / żet/

    Artykuł zaczerpnięto z GazetaInformator.pl nr 128.

     

    Czytaj również inne artykuły z cyklu MOTOrady:

     

    MOTOrady: Diesel zimą… co zrobić żeby odpalił?

    Jeśli nasz diesel zimową porą nie chce odpalić, nie odpalajmy go "na pych", gdyż może to prowadzić do uszkodzenia rozrządu. Istnieje szereg przyczyn, które mogą spowodować problem z odpaleniem auta.

    Zimą koniecznie zadbaj o akumulator swojego auta

    Jednym z najbardziej wrażliwych na zimowe warunki elementów samochodu jest akumulator. Jak zadbać o to, aby zachował sprawność przez całą zimę?

     
     
     

    MOTOrady: Jak wybrać dobre wycieraczki?

    Nawet najdroższe wycieraczki nie będą działały prawidłowo, jeśli nie będzie się o nie należycie dbać. Czy lepiej kupić wycieraczki "klasyczne", czy może zainwestować w wycieraczki płaskie?

    - reklama -

    3 KOMENTARZE

    1. Ciekawe z czego są robione te z którymi spotyka się „fachowiec” (autor artykułu) jeśli trzeba je wymieniać lub regenerować po kilkudziesięciu kilometrach – moja przejechała ponad 66tys. (a to tylko Fiat Linea 1,4 T-Jet) i ma się calkiem dobrze.

    KOMENTARZE

    Proszę wpisać swój komentarz!
    zapoznałem się z regulaminem
    Proszę podać swoje imię tutaj