Studenci drugiego roku socjologii Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu pod kierunkiem dr Joanny Wróblewskiej – Jachny zorganizowali grę miejską pt. "Socjologia – nauka o ludziach, dla ludzi".
Tego typu inicjatywę zrealizowano po raz pierwszy. Gry miejskie są taką formą aktywności, która może być wykorzystywana w celach rozrywkowych, rekreacyjnych, a także edukacyjnych. Gry edukacyjne umożliwiają przekazywanie wiedzy uczniom/studentom w interesujący sposób. Gra przygotowana przez studentów socjologii miała na celu pokazanie uczestnikom Dni Otwartych najważniejszych dla studentów miejsc na uczelni, m.in. biblioteki. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa stała się planszą gry, a uczestnicy dowiedzieli się sporo o jej historii, tradycji, bazie materialnej. Z realizacji projektu zadowoleni byli nie tylko „gracze” – studenci także. Mieli okazję doskonalenia praktycznych umiejętności organizacji przedsięwzięć związanych z nowoczesnymi formami promocji usług, produktów i idei. Ponadto pozyskali doświadczenie w kontaktach międzyludzkich, niezbędne np. przydatne podczas rozmów kwalifkacyjnych.
Tego typu przedsięwzięcie jest przykładem współczesnych form marketingowych, sposobów działań dla przyciągnięcia uwagi ludzi, zdobycia ich zainteresowania. Klasyczne formy promocji zmaterializowane w postaci ulotek informacyjnych stają się już dziś mocno przestarzałe i niewystarczające. Także zachęcenie respondentów do udziału w badaniach społecznych będzie od nas socjologów wymagało umiejętności skutecznego komunikowania i pozyskiwania uwagi innych. Projekt, jaki stworzyli studenci II-go roku socjologii, umożliwił aktywny udział w poznawaniu socjologii poprzez zabawę. Inicjatywą studencką zainteresowały się także media lokalne. Uczestnikami byli uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, którzy odwiedzili naszą uczelnię ramach Dni Otwartych. Celem zabawy było zdobycie jak największej liczby punktów oraz zebranie liter i ułożenie z nich hasła. Litery zdobywano po rozwiązaniu zadań, które czekały na graczy w kilku wyznaczonych przez organizatorów punktach. Do każdej stacji kierowały strzałki w czterech kolorach, przyklejone w różnych miejscach uczelni. Po zaliczeniu wszystkich stacji i ułożeniu hasła należało wrócić do miejsca, z którego rozpoczynała się gra. Zabawę rozpoczęto w studenckim klubie „Ekipa”. Po rejestracji uczestników i zapoznaniu ich z zasadami gry, ruszyli oni do poszczególnych punktów na terenie uczelni. Każdej grupie został przydzielony opiekun czuwający nad prawidłowym przebiegiem gry. Uczestnicy poruszali się w grupach 3-4 osobowych. Stacje znajdowały się m.in. w szatni, akademiku, punkcie ksero „Jaga” oraz w bibliotece. Uczestnicy mieli za zadanie m.in. rozwiązywanie zagadki socjologicznej, a w bibliotece musieli znaleźć encyklopedię i inne lektury, z których korzystają studenci.
Po zakończeniu gry wszyscy udali się na krótki wykład dr Joanny Wróblewskiej-Jachny wyjaśniający funkcje gier miejskich oraz ideę marketingu narracyjnego. Wszyscy uczestnicy – gracze otrzymali interesujące nagrody. Zapraszamy do studiowania socjologii!
Klaudia Uliczka, II rok socjologii
Artykuł zaczerpnięto z Eunomii nr 8 (61) / marzec 2013