Wiosna jest świetną okazją do wykonania przeglądu technicznego i wizualnego naszego samochodu. Po wyjątkowo długiej i srogiej zimie podzespoły naszego auta tym bardziej wymagają kontroli.
Tego nie można zapomnieć sprawdzić przed letnią wyprawą!
- Wycieraczki. Sprawdźmy stan gumowych piór, skontrolujmy metalowe ramiona i zaczepy, które po zimie są często skorodowane. Warto przyjrzeć się także gumowym uszczelkom w drzwiach.
- Płyn hamulcowy. Jeżeli jest go zbyt mało, trzeba bezwzględnie uzupełnić braki. Używamy specyfiku tylko o takich samych właściwościach, jaki użyty był wcześniej. Jeżeli płynu jest wystarczająca ilość, ale eksploatujemy go już ponad dwa lata, warto dokonać jego całkowitej wymiany – po tym okresie płyn hamulcowy starzeje się i traci swoje właściwości.
- Płyn chłodzący. Podczas ciepłych dni sprawność układu chłodzenia będzie bardzo istotna. Poziom tego płynu kontrolujemy zawsze przy zimnym silniku. Sprawdźmy też, czy cały układ chłodzenia jest szczelny i nie ma w nim wycieków – te łatwo poznać po charakterystycznym białym nalocie.
- Zawieszenie. Do kontroli: amortyzatory, kolumny MacPhersona, sprężyny, silentbloki, wahacze, gumowe osłony na tłoczyskach amortyzatorów i osłony przegubów półosi.
- Elektryka i elektronika. Poluzowany pasek klinowy trzeba wymienić lub naciągnąć. Akumulator po zimie może wymagać wymiany lub regeneracji. Nie zapomnijmy o wentylatorze chłodnicy, podczas upalnych dni musi działać bez zarzutu.
- Olej silnikowy. Zimą jego zużycie wzrasta, trzeba więc uzupełnić braki lub go wymienić. Przy okazji sprawdźmy filtr powietrza i filtr kabinowy.
- Układ wydechowy. Pierwsze oznaki nadchodzącej awarii zwykle można usłyszeć. Jeżeli układ pracuje głośniej, czas na kontrolę. Być może będzie trzeba wymienić lub zespawać, któryś z elementów układu. Sprawdźmy też wszystkie mocowania.
- Podwozie. Trzeba sprawdzić stan podwozia pod względem korozji oraz stan metalowych przewodów hamulcowych, które po zimowej aurze bardzo szybko korodują, co jest bardzo niebezpieczne podczas pierwszych gwałtownych wiosennych hamowań.
/Krzysztof Kąsik/
/Cykl MOTOrady powstaje we współpracy z Auto Centrum Opolony w Raciborzu/
——————————————————————————————————————–
Artykuł zaczerpnięto z GazetaInformator.pl nr 135
——————————————————————————————————————–
Polecamy również inne artykuły z cyklu MOTOrady:
MOTOrady: osłony pod silnik i nadkola
Jazda bez osłon i nadkoli bardzo często powoduje awarie osprzętu – kontaktu z wilgocią i solą szczególnie nie lubią alternatory, paski napędowe, połączenia elektryczne, ruchome elementy układu napędowego pojazdu.
MOTOrady: jak myć auto zimą?
Warto myć auto zimą: wymieszane z solą błoto zalegające na otwartej blasze może sprawić, że wiosną odpryski lakieru zamienią się w dziurki w karoserii, a ubytki lakieru pojawią się w miejscach, gdzie ich nie było.
MOTOrady: Jak poprawnie użytkować auto z turbosprężarką?
Turbosprężarkę prędzej czy później trzeba wymienić, a to dlatego, że użytkownicy często popełniają podstawowe błędy, które skracają życie turbosprężarki. Przede wszystkim należy pamiętać o…
——————————————————————————————————————–
Podziel się informacją lub napisz własny artykuł na forum.
Dodaj Temat na:
forum.raciborz.com.pl
——————————————————————————————————————–